باوی سلام

اولین مجله فرهنگی ،اجتماعی شهرستان باوی

باوی سلام

اولین مجله فرهنگی ،اجتماعی شهرستان باوی

جریان شناسی (قسمت سوم)

 

سید کامل موسوی از مدرسین و فرهنگیان شهرستان باوی  در ادامه بحث جریان شناسی به  تعریف  اصطلاحات نوشته خود به ترتیب ذیل پرداختند:

تعریف بعضی مفاهیم لازم و ضروری است  
1- جریان فکری _ سیاسی : جریان به معنای جاری شدن و روان شدن است و منظور از جریان فکری _سیاسی حرکتی است اعتقادی با جهت گیری به سوی کسب قدرت در جامعه که در درون خود گروههای ذی نفوذ،فشار ، احزاب ، نهادها ، سازمانها ، انجمن ها ، جناح ها را داراست . جریان فکری _ سیاسی ، فراتر از حزب ، جناح و جبهه مطرح است ، پدیده ای است پویا و زنده که از یک دین ، مکتب یا ا یدئولوژی برخوردار بوده ، در زمان مشخصی پدیدار گشته ، در مکان اولیه اشرشد و نمو کرده است سپس حوزه های ملی یا فراملی را درنوردیده ، بر نیروهای اجتماعی ، قدرت و سیاست تاثیر می گذارد . جریان فکری - سیاسی دارای مبدا یا منشا ، مسیر یا بستر و مقصد یا هدفی است که در آن روان است . هدف های یک جریان بدست گیری حاکمیت در یک جامعه و استقرار ارزش ه و رژیم مورد نظر خود است .2 
- جبهه فکری - سیاسی : جبهه فکری سیاسی متشکل از چند حزب است که 
 برای رسیدن به مقصود به مبارزه می پردازند .مثلا چند حزب اسلامی با ائتلاف یک جبهه را تشکیل می دهند . جبهه های فکری سیاسی مادامی که هدف مشترک در آنها پا برجا باشد تداوم می یابند . اما با رسیدن به هدف ، اختلافات آنها آشکار می شود و دچار فرو پاشی می شوند .
3- جناح های فکری - سیاسی : این مفهوم سه معنا دارد الف) به معنای گروه بندی داخل یک حزب سیاسی ب)به معنای گروه بندی در جنگ داخلی ج) به معنای رقابت در داخل یک نظام حکومتی
4- ائتلاف : به توافق موقت احزاب و گروهها ی سیاسی به منظور رسیدن به هدف های سیاسی و پارلمانی گفته می شود .5- اپوزسیون :به احزلب ، گروهها و جریان های مخالف یک نظام سیاسی و ضد انقلاب اطلاق ی شود . این جریان بر اساس تضاد ایدئولوژی ، سیاسی و منافع اقتصادی در برابر یک نظلام به مبارزه می پردازند 6- حزب سیاسی : حزب سیاسی به مفهوم گردهمایی افرادی با ایده و هدف مشترک به منظور دستیابی به قدرت . بوجود آمدن یک حزب سیاسی نیازمند چند شر ط است الف) توافق بر سر اصول بنیادی میان افراد ب) وجود تشکیلات مرکزی ج) وجود شعبه و مراکز ارتباط د) پشتیبانی مردم ه) تبلیغات گسترده
7- گروه های ذینفوذ : این جریان گروه فشار است و در پی کسب منافع و تاثیر گذاری بر حاکمان هستند .
8- نیروهای اجتماعی : مجموعه طبقات و گروههایی هستند که بر روی زندگی سیاسی تاثیر می گذارند . این گروه مرکب از افرادی هستند که به شرکت در حیات سیاسی ، اداره جامعه و مشارکت در تصمیم گیری ه و سیاستگذاری ها علاقه مند هستند .
9- مکتب سیاسی : یعنی مجموعه جهان بینی و ایدئولوژی سیاسی است که راهنمای عمل سیاسی رهبران و پیروان مکتب است . 
10 - ایدئولوژی : مجموعه افکار مشتمل بر بایدها و نبایدهای سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی است . 
11- اسلام گرا : به گروهها و احزاب و نهادها و جریانهایی گفته می شود که به حامیت اصول ، ارزشها و شعائر اسلام بر همه شئون جامعه اعتقاد دارند . 
12- سلطنت طلب : این گروه در پی حاکمیت خاندان سلطنتی و نظام موروثی است  . 
13 - مارکسیست : این گروه پیرو افکار کارل مارکس هستند . 
14  - ملی گرا : این گروه بر هویت مشترک یک جامعه (مثلا ایران ) ، تاریخ ، فرهنگ ، و آداب و رسوم سنتی و زبان مشترک تاکید دارند .به آنها ناسیو نالیست گفته می شود . 
15 - التقاطی : به فرد یا گروهی گفته می شود که از نظر مکتب یا ابدئولوژی به ترکیب یا تلفیقی از مکاتب و اندیشه های مختلف معتقد است . یعنی از هر مکتبی بخشی را که مورد پسند است را گرفته و با مکتب دیگری مخلوط کرده و اعلام وجود می کنند .
16- تجدد گرایی دینی : یعنی اعتقاد به مبانی مدرنیته غربی ( از قبیل اومانیسم و لیبرالیسم و حقوق بشر غربی و راسیو نالیسم و سیانتیسم ) و با این دیدگاه به دین می نگرند . 
 17- سنت گرا : به کسانی گفته می شود که بر حفظ ارزش ها و آداب و رسوم اصیل یا کهن تاکید می کنند . 
 18- عرف گرا یا (سکولار ) : افرادی هستند که معتقد بر مبانی عرف بشری یعنی ( عقلانیت عومی ، قرارداد اجتماعی ، هنجارهای اجتماعی و حقوق بشر )و آموزه های دینی و وح الهی را کنار می گذارند . سکولار ها جدایی یا کنار ماندن دین از سیاست ، اقتصاد ، اجتماع ، نظامی گری و سایر امور را خواهانند . 
19 - قوم گرا : به افراد و گرئهی گفته می شود که بر هویت متمایز یکی از اقوام کشور تاکید داشته و به دنبال مطالبات قومی و خود مختاری و فدرال خواهی یا جدایی طلبی هستند . 
20- خواص : به افراد صاحب نفوذ و تحلیل گر و هوشمند و برگزیده و مهم و توانمند در به کارگیری دیگران یا عوام گفته می شود . آنان صاحب قدرت و ادیشه و پرستیژ فن و تجربه و تحصیلات بالا و پروتمند هستند و معمولا در دو جبهه هستند هم حق هم باطل . 
21- عوام : به توده مردم از اقشار مختلف اطلاق می شود که فاقد اندیشه و تحلیل هستند . 
22  - خودی : به معنای آشنا و حامی و وفادار به یک دین و مکتب و جریان و جناح و حزب و گروه . 
23- غیر خودی : به غریبه و نااهل و نامحرم و کسانی اطلاق می شود که مخالف باورها و اصول و ارزشها ی یک دین و مکتب و جریان هستند . 
24 - متحجر : به فردی اطلاق می شود که از نظر فکر و اندیشه همچون سنگ انعطافی ندارد . کسی که فقط به ظواهر توجه دارد و بشدت از آنها دفاع می کند . 
25- منفعل : در نقطه متقابل متحجر قرار دارد ، کسی که به سادگی افکار ، غیر خودی را پزیرفته و در مقابل بیگانگان تسلیم و مرعوب است . 
26- اصولگرا : به کسانی اطلاق می شود که علاوه بر پایبندی به اصول ، ارزشها و احکام شریعت ، اصرار بر اجرای همان اصول بنیادی در جامعه دارند اما متحجر و منفعل نیستند . 
27- اطلاح طلب : به افرادی گفته می شود که خواهان تغییرات و اصلاح امور جامعه بر اساس اصول و ارزشهای دینی یا مصلحت اندیشی عقلانی ، عرف جدید و تحولات روزگارند .امیدوارم مطالب مورد توجه جوانان و آینده سازان جامعه ما قرار بگیرد . بحث ادامه دارد
نظرات 3 + ارسال نظر
قاسم دلفیه(سعدی) سه‌شنبه 29 بهمن 1392 ساعت 19:15

درود برشما آقاسید واقعا استفاده کردم بسیارمفید وبه روز بود

امیر دوشنبه 28 بهمن 1392 ساعت 22:36

Like

خداداد یکشنبه 27 بهمن 1392 ساعت 19:16

مطلب مفیدی بود خیلی وقته دنبال معنی ساده این اصطلاحات بودم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد