گونه های جریان های فکری - سیاسی : در جامعه ی ما تعابیری چون جریان حزب الله ، خط امام ، طرفدار اسلام ناب محمدی (ص) ، یا اسلام آمریکایی ، خودی و غیر خودی ، عمل گرا ، راست ، چپ ، سکولار ، مارکسیست ، اصول گرا ، اطلاح طلب ، لیبرال رواج دارد . گونه های مختلف جریانها براساس معیار های - ایمان یا بی ایمانی 2- حق و باطل 3- خلوص اعتقادی یا ناخالصی آن 4- رابطه ی دین و سیاست 5- رابطه ی روحانیت و حکومت 6- قلمرو دین ( حداقلی ، حداکثری ) 7- حقوق بشر غربی یا اسلامی 8- فرد گرایی یا جمع گرا یی 9- استقلال یا وابستگی ،10- تحجر یا روشنفکری 11- حرکت انقلابی یا مسلمت آمیز ، شکل می گیرند . قرآن کریم بر اساس معیار ایمان یا عدم آن جریانها را به مومنان و مشرکان و منافقان و کافران و مرتدان مطرح می کند و حتی در جهان آخرت گروهی جزء سعادتمندان و گروهی جزء شقاوتمندان و گروهی جزء پیشگامان معرفی می کند . طبق رهنمودهای قرآن جریان حزب الله دارای ویژگی های قدرتمندی و دین مداری و دشمن ستیزی و رضایتمندی و پیروز مندی و رستگاری معرفی شده اند اما جریان حزب شیطان دارای ویژگی های دین ستیزی و دشمن دوستی و شیطان پرستی و بدکرداری و ذلت پذیری و زیانکاری معرفی شده اند . نکته قابل توجهی که باید به آن اشاره کرد و جود انواع چپ و راست در جهان امروز است . مفاهیمی چون چپ چپ ، چپ میانه ، چپ راست ، راست چپ ، راست میانه ، راست راست ، راست نما ، چپ نما ، چپ آمریکایی ، چپ روسی ، چپ چینی ، چپ ایرانی ، چپ سنتی ، چپ مدرن ، چپ فرامدرن ، چپ اطلاح طلب ، چپ اصولگرا ، در ادبیات امروز به کار برده می شود . بنابراین مرزهای چپ و راست نسبت به جوامع مختلف متفاوت است این مفاهیم بیشتر در جوامع غربی صادق است و دذ جوامع اسلامی واقع نما نیست . از دیگر مفاهیم رایج امروز جامعه ی ما (اصولگرایی ) و ( اصلاح طلبی ) است . دو جناح منتسب به جریان اسلامی که دیروز به غلط (راست ) و (چپ) نام گرفته بودند ، امروز به اصولگرایان . اصلاح طلبان مشهور شده اند . بر خی اصطلاحات بخاطر خلا مفهوم سازی در ادبیات سیاسی جامعه ما از ادبیات سیاسی سوکولار غرب وارد جامعه شدند. یعنی چپ و راست ریشه در قرآن و سنت نداشته اند حال سئوال این است که آیا اصولگرایی و اصلاح طلبی مطرح در جامعه امروز ما ریشه در گفتمان اسلامی دارند یا از گفتمان سکولار غرب نشات گرفته اند . به نظر می رسد این دومفهوم نیز مانند چپ و راست به صورت زیرکانه ای از گفتمان سکولار غربی به جامعه ی ما سرایت کرده است و بر این اساس است که می بینیم رهبر هوشیار انقلاب هشدار می دهند که : اصولگرایی در مقابل تفکرات سیاسی رایج کشور نیست . این غلط است که ما کشور و فعالان سیاسی را به اصولگرا و اصلاح طلب تقسیم کنیم .الف) اصول گرایی در فرهنگ غرب به معنای بنیاد گرایی است یعنی تعصب و تحجر و جمود بعضی از ما خیال می کنیم که بنیاد گرایی یعنی پایبندی به اصول ... این کلمه در فرهنگ غرب معنایش متحجر و متعصب است . مبانی و شاخص های اصول گرایی در گفتمان امروز جمهوری اسلامی کاملا متفاوت از نگاه غربی آن است . بر پایه ی اندیشه ی سیاسی مقام معظم رهبری مبانی اصول گرایی بر گرفته از قوانین اسلام و نظریات اندیشمندانی همچون امام خمینی (ره) می باشد . با توجه به مبانی اسلامی شاخص های اصولگرایی عبارتند از :1- عدالت خواهی و عدالت گستری 2- فساد ستیزی 3- افتخار به اسلام 4- ساده زیستی و مردم گرایی 5- خرد گرایی و تدبیر و حکمت در تصمیم گیری و عمل 6- اهتمام به علم و پیشرفت علمی 7- سعه صدر و تحمل مخالف 8- شایسته سالاری 9- قانون گرایی 10- انس با قرآن و استمداد از خدا 11- ایمان و هویت اسلامی و انقلابی و پایبندی به آن 12- حفظ استقلال سیاسی 13- تقویت خود باوری و اعتماد به نفس ملی 14- تثبیت و تامین آزادی و آزاد اندیشی 15 اطلاح طلبی 16- شکوفایی اقتصادی . روشن است که مبانی و شاخص های یاد شده ریشه در قرآن کریم و سیره ائمه اطهار دارد بنابراین اصولگرایی براساس فرهنگ اسلامی یعنی اعتقاد به مبانی ، اصول و ارزشها و احکام اسلام و تلاش برای اجرای آنها در جامعه .ب) اصلاح طلبی یعنی سامان دادن ، تغییر شرایط و تقاضا برای موقعیتی بهتر از آنچه هست . بر این اساس اصلاح طلبی در فرهنگ های مختلف مطرح است . در گفتمان اسلامی ، گفتمان مارکسیستی و گفتمان لیبرال وجود دارد . در گفتمان لیبرال غربی ، مفهوم اصلاح با واژه ی( رفرم) بیان می شود و منظور از آن اقدامات اصلاحی انجام یافته از سوی نظام سیاسی حاکم برای جلوگیری از وقوع انقلاب و تثبیت نظام سیاسی حاکم است . در گفتمان مارکسیستی ، امروزه پس از فروپاشی شوروی پیروان مارکسیسم در جوامع غربی عمدتا از راهبرد اصلاح طلبی یا رفرمیستی پیروی می کنند واژه اصلاح در فرهنگ اسلامی فراتر از رفورم غربی ، متفاوت و متاغیر از آن در هر دو گفتمان لیبرال و مارکسیستی است . کلمه اصلاح و مشتقات آن در قرآن کریم فراوان به کار رفته است عمل صالح در کتاب آسمانی هیچ گاه از ایمان جدا نیست و کسانی که عمل صالح انجام می دهند مورد ستایش خداوند قرار درند . اصلاح به معنای به کردن ، نیک کردن و به سامان کردن است و در مقابل افساد به معنای تباه کردن ، نابود کردن ، ازبین بردن و متلاشی کردن قرار دارد در تعالیم قرآن انبیاء (ع) سر آمد اصلاح طلبن محسوب می شوند . اصلاح طلبی در گفتمان اسلامی از شاخصه های اصولگرایی اسلامی است اصلاحات اصولگرایانه و اصول گرایی مصلحانه در هم تنیده ه اند. بنابر این اصلاح طلبی در گفتمان اسلامی تحول و دگرگونی در فرد ، جامعه و دولت بر اساس مبانی و ارزشها ی اسلامی است و در صدد است تا هر فسادی را ریشه کن کند . اصلاح طلبی اسلامی یعنی اقدام ضد فساد و افساد به منظور به سامان کردن امور از سوی دولت و مردم با روش انقلابی یا مسالمت آمیز در چارچوب اسلام صورت بگیرد امید وارم مورد استفاده جوانان قرار گیرد بحث ادامه دارد ...
با تشکر از شما مطالب را مطالعه می کنم و استفاده کردم و برخی از مسائل که برایم مبهم بود روشن شد .