باوی سلام به نقل از شفاف: مصرفکنندگان و متقاضیان خودرو منتظر بودند که پس از روی کار آمدن دولت یازدهم گشایشی در کار آنها به وجود آمده و خودرو ارزان شود. با این وجود گویا این امیدواریهای نقش برآب بوده و مصرفکنندگان دیگر نباید در انتظار کاهش قیمت خودرو باشند و چه بسا در آینده هم قیمت باز هم افزایش پیدا کند.
روز گذشته هم وزیر صنعت و دبیر انجمن خودروسازان یک صدا بر عدم کاهش قیمت خودرو تاکید کردند و گفتند امکان کاهش قیمت خودرو وجود ندارد. حتی احمد نعمتبخش دبیر انجمن خودروسازان گفته که محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت دستهایش را به نشانه تسلیم در مقابل خودروسازان بالا برده است.
او گفته: «در پایان آن جلسه نوبخت دو دست خود را بالا برد و گفت تسلیم و حتی اگر لازم باشد صحبت های خود را اصلاح خواهم کرد.» نعمت بخش با اشاره به اینکه در حال حاضر بنده به عنوان دبیر انجمن خودروسازان ایران آن جلسه را به آقای نوبخت یادآوری میکنم، افزود:دولت دهم و یازدهم در سال گذشته 4 هزار میلیارد تومان و امسال نیز بیش از هزار میلیارد تومان به صنعت خودروسازی ضرر و زیان رسانده اند که امیداوریم دولت یازدهم به استناد تبصره 2 ماده 101 قانون برنامه پنجم توسعه این 5 هزار میلیاردی که دولت به خودروسازان تحمیل کرده است را پرداخت نماید.
وی با تأکید براینکه حدود دو سال است که سهامداران ایران خودرو و سایپا هیچ سودی را دریافت نکردهاند، تصریح کرد: دولت یازدهم جلسهای را برگزار کند تا خودروسازان مستندات و آمار خود را اعلام کنند تا اگر مشخص شود که قیمت خودرو گران است تدبیری مناسبی برای آن اتخاذ گردد. اما باید بگویم قیمت خودرو به هیچ عنوان با توجه به مواد اولیه گران نیست. دبیر انجمن خودروسازان گفت: اگر در این جلسه منطقی بودن قیمت خودرو ثابت شد مسئولین باید اظهارنظرهای خود مبنی بر گرانی خودرو را اصلاح کنند.
همچنین محمدرضا نعمتزاده با اشاره به اینکه با توجه به شرایط فعلی انتظار پایینآمدن قیمت خودرو را تا پایان سال نداریم، گفته:«ممکن است حتی شاهد افزایش مختصر قیمت خودرو نیز باشیم اما بهطور کلی قیمتهای فعلی دست کم تا پایان سال تغییری نخواهد کرد.خودروسازان امروز براساس قیمتهای شورای رقابت محصولاتشان را در بازار میفروشند که این قیمتها براساس نرخ مبادلهای است.»
وی ادامه داد:«از خودروسازان میخواهیم فعلا با همین قیمتها به فروش محصولاتشان ادامه دهند. سال قبل به دلیل مشکلات به وجود آمده تولید خودرو تا 45 درصد کاهش یافت که امسال این روند ادامه داشته است.» نعمتزاده با اشاره به این که براساس مصوبهی دو سال پیش شورای اقتصاد، خودرو کالایی انحصاری بوده و باید قیمتگذاری شود، گفت: از شورای اقتصاد درخواست کردیم تا در این مصوبه تجدیدنظر کند.
نه جون تو؟ پس قرار بوده ارزون بشه؟