آموزش و پرورش خوزستان در هشت سالی که گذشت ضربات سختی را متحمل شد، غالب این صدمات به واسطه حاکم شدن روابط و نفوذ عناصر سیاسی کار و سوءمدیریتهای افراطی بر این نهاد حساس پدید آمد. اگرچه میتوان دوره کوتاهی از این هشت سال را که زمان مدیریت یکی از مدیران فرهیخته فرهنگی بود، استثنا نمود، اما اثرات این ضربهها آنچنان بود که این مدیر قابل هم، به دلیل همان وضعیت مورد اشاره، استعفا را بهترین راه چاره دانست. او حاضر نشد در اقدامات غلط دستوری شریک باشد. نکات متأثر کنندهای از وضعیت آموزش وپرورش در این دوران کوتاه از ایشان نقل شده که چنانچه شرایط گفتن مناسب بود، شنیدن آن برای مسئولین جدید وزارتخانه مفید است.
جناب آقای وزیر، از جنابعالی که خود از بدنه آموزش و پرورش هستید انتظار میرود دستور دهید بازرسانی از نزدیک در خوزستان حاضر شوند و مسائل را بررسی نمایند. برای نمونه چند مورد را با حفظ برخی حریمها عرض مینمایم:
1 - برخی افراد از خانواده و فامیل و آشنایان تعدادی از نمایندگان مجلس و مسئولان ذی نفوذ در اهواز و استان در پستهای مدیریتی منصوب شدهاند که زبانزد و مشهور بین فرهنگیان این خطه هستند. وای کاش این افراد واجد صلاحیت و شرایط بودند که در این صورت ایراد کمتری وارد بود. آموزش وپرورش خوزستان در این دوران به درستی در بین ناظران فرهنگی و آموزشی نماد سیاسیترین اداره دولتی در این استان به شمار میآمد و متأسفانه هنوز هم هست!
رئیس این سازمان که خود میداند به زودی از این اداره خواهد رفت، به گفته یکی از معاونانش با تمهیداتی درحال نقل مکان به زیرمجموعههای وزارت نفت میباشد و هم اینک نیز حضور مؤثری در آموزش وپرورش ندارد و به همین دلیل خانوادهها و فرهنگیان از وزیر محترم انتظار دارند به این وضعیت رسیدگی و بیش از این اجازه متضرر شدن خانوادهها و فرزندانشان و آموزش وپرورش استان را ندهد.
2 - جناب آقای فانی!، از آموزش وپرورش خوزستان به عنوان سیاسیترین اداره دولتی در هشت سالی که گذشت، سخن گفتم. یکی از نمونههای آن بستن درب سالن محل سخنرانی انتخاباتی دکتر روحانی و کارشکنی در برنامه ایشان بود که به دستور مستقیم رئیس سازمان آموزش و پرورش خوزستان صورت گرفت، با وجود اینکه از قبل هماهنگ شده بود! تا بالاخره با پا در میانی نماینده ولی فقیه در استان و دستور ایشان، درب سالن باز شد! حال سؤال این است که مدیریت سیاسی چگونه میتواند خواستههای دولت تدبیر و امید و اعتدال را در استان مجری باشد؟
3 - به حاشیه راندن بسیاری از نیروهای متدین و کارآمد، عزل برخی دیگر از مدیریتهای مدارس، فشار به عدهای برای انتقال به سایر شهرها و یا حتی بازنشستگی پیش از موعد که معمولاً با بهانههایی واهی و جناحی انجام میگرفت. استقبال از پذیرش فشارهای باندها و جریانات غیرمسئول در آموزش و پرورش برای تغییرات وسیع در بین مدیران و حتی دبیران مدارس از دیگر موارد اقدامات غیرآموزشی و ضربه زننده به این نهاد حساس بوده است. به کارگیری نیروهای ضعیف و سفارشی که برخی حاصل معاملات پشت پرده بوده، به طور نمونه فردی باسابقه 3 یا 4 سال با وجود نداشتن هیچگونه سابقه اجرایی، از روستا به مرکز استان منتقل و در رأس یکی از مهمترین مجموعههای آموزشی استان بکار گمارده شده است که عملکرد این فرد موجود و قابل رسیدگی است.
4 - استفاده از امکانات آموزش و پرورش برای امور غیرآموزشی سایر دستگاهها و نهادها و حتی اشخاص خاص، بخصوص در دوران انتخابات مجلس و ریاست جمهوری؛ که این موارد به راحتی قابل رسیدگی و تشخیص توسط بازرسان وزارتخانه میباشند.
جناب وزیر، انتظار فرهنگیان و اولیاء دانش آموزان از شما، نه آنگونه که وزارت کشور عمل میکند و با تأخیر غیرقابل توجیه برای راضی نگاه داشتن همه، استاندار تعیین میکند!، بلکه با سرعت ولی با دقت و قاطعیت تکلیف آموزش و پرورش خوزستان و سایر استانها که مدیران آنها خود میدانند چه کردهاند را معطل نگذاشته و به وضعیت تغییرو تحولها رسیدگی نمایید، شاید بخشی از خرابیها زودتر اصلاح شوند. انشاءالله. دبیری از آموزش وپروش خوزستان
به نظرهم اگر قرار انتقادبشود باید خوب وبدها باهم گفته شود نه فقط نقاط ضعف
تا این باندها هستند وضع همینه برادر
باسلام.........ازدردگفتی ای همدرد
مشکلات آموزش وپرورش استان بسیاربیشترازآنچه گفتید می باشدومتاسفانه حل آنها به کابوس تبدیل شده یابهتربگویم آموزش وپرورش به سرطان سیاست وکم توجهی علمی مبتلا شده است.ای کاش دولت تدبیروامید تدبیری بیندیشد وچراغ علم رادرمدارس برافروزد و کشتی به گل نشسته این مجموعه رابه ساحل علم واندیشه امیدوارکند
حرف از آموزش وپورش نزنید که عقب ماندگی خوزستان بخاطر همین آموزش وپرورش است.مثلا نمونه دولتی در ملاثانی زدندبرید ببینید چی دارن؟اصلاچه فرقی بامدرسه معمولی دولتی دارد؟
چه آتیش تندی داره، نویسنده!
فعلا که دارند دنبال گزینه ای مشابه گزینه کنونی می گردند
مطلب خوبی بود ولی ای کاش با آمار همراه می بود تا کامل تر شود