یونسی در گفتگو با مهر:
آموزش به زبان اقوام در دستور کار است. دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی گفت: آموزش به زبان مادری برای سایر زبانها از جمله مردم عرب خوزستان در دستور کار است. حجت الاسلام و المسلین علی یونسی در گفتگو با خبرنگار مهر در اهواز درباره تدریس به زبان مادری در میان اقوام توضیح داد: در نشست هایی که با وزیر آموزش و پرورش... قرار شد
برنامه ای مدون شود تا این مسئله حل شود. وی افزود: تدریس به زبان مادری از جمله برنامه
های آموزش و پرورش است و در حال انجام تحقیقات بر روی آن هستند.
دستیار
ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی درباره شیوه اجرای این
برنامه گفت: آموزش و پرورش زبان اقوام را تا مقطعی که لازم باشد برایشان تدوین می
کند.
حجت
الاسلام و المسلین یونسی گفت: پیگیر رسیدگی به تدریس زبان اقوام هستیم و بعد از
تدوین برنامه های لازم توسط آموزش و پرورش نتیجه اعلام می شود.
به گزارش
خبرنگارمهر، تدریس به زبان مادری یکی از برنامه های دستیار ویژه رییس جمهور در
امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی بود که پیش از این نیز به این موضوع اشاره
کرده بود.
حال وظیفه ما به عنوان قشر متفکر جامعه عرب ملاثانی چیست؟ من خبر فوق را در یک گروه در واتساپ خواندم. عکس العمل افراد گروه متفاوت بود. چیزی که نظر من را به خود جلب کرد و برای من تعجب آور بود این است که بعضی افراد گروه به جای استقبال از این خبر به انتقاد از آن پرداختند و استدلال آن ها این بود که تدریس زبان عربی در مدارس ابتدایی باعث ایجاد لهجه در تکلم خواهد شد! سوال اینجاست که آیا لهجه یک قومیت را داشتن عیب و عار است؟ بدون هیچ شکی جواب منفی است. متاسفانه در جامعه کم سواد و گاهی باسواد جامعه عرب خود دیده ام که تدریس زبان عربی را به ضرر خود تصور می کنند. حال چگونه و چرا به همچنین استنتاجی رسیده اند جای تعجب و تحقیق و تفحص دارد. ولی به هر حال و بدون شک و مطابق با نظر کارشناسان و تحقیقاتی که در مجال آموزش و پرورش انجام شده یکی از دلایل عقب ماندگی جامعه عرب و دیگر قومیت ها را همین دو زبانه بودن آن ها تشخیص داده اند و با تدریس زبان مادری دانش آموزان قادر خواهند بود که به راحتی یاد بگیرند و مطالب درسی را با فهم و درک و نه براساس حفظ کردن طوطی وار یاد بگیرند. در محفلی که نشسته بودم و تعدادی از افراد درس خوانده در آن حضور داشتند، گفتم که من از اول دبیرستان شروع به درک آن چیزی که می خوانم کردم و درس و علم برایم لذت بخش و کاربردی شد در حالی که معدل درسی من در پایه های قبلی بالا بود. فردی از آن مجلس گفت که شما خیلی زود به این مرحله رسیدی و ما حتی با گذراندن دوره دبیرستان هم قادر به درک و فهم آن چیزی که می خوانیم نبودیم. حال نمی خواهم بگویم که من از همه باهوش ترم!!! ولی می خواهم این را عرض کنم که درک و فهم مطالب یکی از اساسی ترین پایه های یادگیری است و در صورتی که آموزش به زبان مادری انجام گیرد، بنظرم بدون شک شاهد جهش علمی در مناطق دوزبانه خواهیم شد. پس وظیفه ما در این مرحله این خواهد بود که زمینه فکری مخالفان جامعه عرب خود را به سوی صواب هدایت کنیم چون بدون شک موفقیت یک طرح بدون داشتن یک زمینه ی مناسب میسر نخواهد شد.