باوی سلام

باوی سلام

اولین مجله فرهنگی ،اجتماعی شهرستان باوی
باوی سلام

باوی سلام

اولین مجله فرهنگی ،اجتماعی شهرستان باوی

معرفی کتاب و نویسنده

 

نام ونام خانوادگی نویسنده: موسی سیادت

محل تولد: سوسنگرد(خفاجیه) ، 1321 هجری شمسی

شغل:دبیر بازنشسته آموزش وپرورش ناحیه یک اهواز

مدرک تحصیلی: لیسانس جغرافیا

عضو مؤسسه ی بنیاد خوزستان شناسی

فعالیت های پژوهشی ونوشتاری :

1- همکاری ومشارکت در تالیف کتاب درسی«جغرافیای استان خوزستان» دوره متوسطه در سال تحصیلی(1364-1365)

2- تالیف کتاب تحت عنوان «تاریخ جغرافیای عرب خوزستان» (سال1374)

3- تالیف کتاب«تاریخ خوزستان از دوره افشاریه تا دوران معاصر» در دو جلد(سال1379)

4- تالیف کتاب «کولیان در گذر تاریخ»

5-تالیف کتاب   «زن در گذر تاریخ»

6- تهیه وتدوین دهها مطلب دیگر جهت چاپ در جراید

7-  نشر مقالات گوناگون در ارتباط با مسائل اجتماعی،سیاسی وفرهنگی مردم خوزستان

کتاب های منتشر شده از موسی سیادت:

تاریخ جغرافیایی عرب خوزستان 

 


شابک: 0
قیمت پشت جلد: 8000
تاریخ نشر: 740413
شماره چاپ: 1
شمارگان: 5000
تعداد صفحه: 356
کد کنگره:
کد دوئی: 955.97
چاپ شهر: تهران
ابعاد: نا مشخص
نوع جلد: نا مشخص
زبان کتاب: فارسی

گرداورندگان: موسی سیادت

انتشارات: سهند

تاریخ خوزستان از سلسله افشاریه تا دوران معاصر


شابک: 964-350-019-5
قیمت پشت جلد: 50000
تاریخ نشر: 790316
شماره چاپ: 1
شمارگان: 1000
تعداد صفحه: 584
کد کنگره:
کد دوئی: 955.53
چاپ شهر: قم
ابعاد: وزیری
نوع جلد: شومیز
زبان کتاب: فارسی

گرداورندگان: موسی سیادت

 

انتشارات: موسی سیادت


چکیده کتاب: اثر دو جلدی حاضر طی بیست و دو فصل متضمن شرح و بررسی تاریخ سیاسی منطقه خوزستان ایران است که در ان حوادث دوره افشاریه تا دوره معاصر (اغاز جنگ ایران و عراق) بازگو می شود .مباحث اصلی جلد نخست طی یازده فصل اورده شده است .در فصل اول با عنوان ((تاریخچه مختصر خوزستان)) اوضاع اقتصادی و اجتماعی ایران در دوره افشاریه و زندیه موقعیت و حدود و وسعت خوزستان در دوره قاجار و اقوام مختلف ساکن این منطقه بررسی می شود .فصل دوم که عمدتا به بررسی تحولات منطقه بختیاری اختصاص دارد شامل این مباحث است :وجه تسمیه بختیاری تاریخچه بختیاری ها منطقه بختیاری در دوره زمامداری سلسله قاجار کشتیرانی در رودخانه کارون جنگ جهانی اول و بختیاری ها ایجاد کنفدراسیون (جرگه) جنوب بختیاری و نفت زندگی و عادات بختیاری ها در دوره قاجار مشاغل جنبی در بختیاری و بختیاری ها و عهد پهلوی اول و دوم .موضوع فصل سوم بررسی نقش شهرها در زمینه های سیاسی اجتماعی و حیات اقتصادی خوزستان (شمالی و شرقی) است که در ان شهرهای شوشتر و دزفول محور بحث قرار گرفته اند .چهارمین فصل کتاب درباره حوادث ((خوزستان جنوبی و غربی (جلگه و دشت) است .در این فصل شرحی از فرمانروایی مشعشعیان بر هویزه (از دوره افشاریه تا تاریخ معاصر) مشعشعیان و قبیله بزرگ بنی طرف در دشت میشان (دشت ازادگان) علل شکست مشعشیان و روی کار امدن بنوکعب و قیام قبایل عرب دشت میشان در دوره رضاشاه فراهم امده است .در فصل پنجم از ((امارت بنو کعب)) در خوزستان سخن به میان امده و طی ان به روابط ایران و عثمانی در دوران مورد بحث اشاره شده است .ششمین فصل کتاب به بررسی رویدادهای مربوط به ((کعبیان البوکاسب در دورده ناصرالدین شاه قاجار)) اختصاص دارد که در ان حمله انگلیس به بندر خرمشهر و برخوردهای فرقه ای در خرمشهر نیز ذکر گردیده است .

 

تاریخ خوزستان از سلسله افشاریه تا دوران معاصر۲

شابک: 964-350-025-X
قیمت پشت جلد: 50000
تاریخ نشر: 790316
شماره چاپ: 1
شمارگان: 1000
تعداد صفحه: 462
کد کنگره:
کد دوئی: 955.53
چاپ شهر: قم
ابعاد: وزیری
نوع جلد: شومیز
زبان کتاب: فارسی

گرداورندگان: موسی سیادت

 

انتشارات: موسی سیادت
چکیده کتاب: جلد دوم کتاب ((تاریخ خوزستان از دوره افشاریه تا دوره معاصر)) متضمن فصل های دوازدهم تا بیست و دوم است .در فصل دوازدهم اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران پیش از برکناری ((شیخ خزعل)) توصیف شده و طی ان این موضوعات ذکر گردیده است :چگونگی به قدرت رسیدن رضاخان و زندگانی او روابط رضاخان با روس و انگلیس ساختار قدرت سیاسی در ایران عصر قاجار و اتحاد قبایل بدوی در مناطق کوهستانی و جلگه ای خوزستان در دوره قاجار .فصل های سیزدهم تا پانزدهم عمدتا به کودتای سوم اسفند 1299و قدرت گیری رضاخان و اقدامات او قیام شیخ خزعل در خوزستان سرکوب ان توسط رضاخان همچنین نقش انگلیس در این رویدادها اختصاص دارد .فصل شانزدهم درباره پیامدهای جنگ جهانی دوم و مهم ترین رویدادهای ایران و خوزستان در دهه های اول تا سوم قرن چهاردهم هجری شمسی بوده که از ان جمله است :فعالیت های استعماری در جنوب کشور تشکیل حزب اراده ملی تشکیل حزب عشایری دشت میشان جمهوری خودمختار اذربایجان تشکیل حزب سعادت همکاری نیروهای ملی مذهبی برای ملی شدن صنعت نفت و نقش شاپور جی ریپورتر در کودتای 28مرداد .1332در فصل هفدهم از وضعیت کشاورزی و کشاورزان در دوره پهلوی و انقلاب اسلامی صحبت به میان امده و به سیاست های کشاورزی اصلاحات ارضی قوانین و لوایح قانونی و طرح های کشاورزی در خوزستان در دوره زمامداری محمدرضا پهلوی در فصل هیجدهم و وقوع انقلاب اسلامی در فصل نوزدهم به بحث گذاشته شده است .((کثرت قومی و هویت ملی ایرانیان)) مقوله ای است که در فصل بیستم به ان پرداخته شده و در فصل بیست و یکم اوضاع خوزستان پس از انقلاب 1357برسی گردیده است.اخرین فصل کتاب ((اغاز جنگ ایران و عراق در شهریور 1359)) نام گرفته است .

 

کولیان در گذر تاریخ

شابک: 978-964-04-0063-0
قیمت پشت جلد: 30000
تاریخ نشر: 870321
شماره چاپ: 1
شمارگان: 1000
تعداد صفحه: 232
کد کنگره: 9ک9س/DX115
کد دوئی: 909.0491
چاپ شهر: اهواز
ابعاد: وزیری
نوع جلد: شومیز
زبان کتاب: فارسی

 

گرداورندگان: موسی سیادت

 

انتشارات: موسی سیادت


چکیده کتاب: کولی ها که همواره مورد بدگویی پیش داوری و حتی تحت تعقیب و ازار بوده اند یکی از اقلیت هایی هستند که نه تنها در خوزستان و ایران بلکه در گستره جهان چهره انان در طول تاریخ دگرگون شده است. اجتماع کولیان که از سوی سایراقوام و خرده فرهنگ ها تحت فشار بوده و هست شیوه زندگی این قوم دربه در و اواره را مورد تهدید قرار داده است. امروزه با روش جدید ملت سازی در جهان این قوم با مسایل بغرنج و پیچیده اجتماعی و فرهنگی جدیدی مواجه است. بنابراین شناساندن ماهیت واقعی کولیان و مشخص کردن هویت ان ها در گذشته و حال و در نتیجه ایجاد تفاهم و همکاری بیش تر میان ان ها و سایر اقوام ایرانی و جهان بیش از هر زمان احساس می شود. چرا که کولی ها برخلاف گذشته به منظور رساندن صدای خویش به گوش حکومت ها و سازمان های بین الملی ارتباطات خاصی برای خود در سراسر جهان برقرار کرده اند. سازمان ملل متحد که پیش از این از مسایل این اقلیت اگاهی نداشت به اتحادیه کولی ها مقام مشورتی بخشید. علاوه بر این به انجمن مطالعات مربوط به کولی ها نیز مقام مشورتی بخشید بیش تر کولی ها خود را رم (Rom) می نامند. و این نامی است که سازمان ملل متحد نیز ان را پذیرفته است. با این همه ان ها در نقاط مختلف ایران و جهان نام های گوناگون دارند: در کشورهای انگلیسی زبان به ان ها جیپسی (Gipsy) در کشورهای فرانسوی زبان تسیگان در اسپانیا گیتانو در المان زیگوند در روسیه زنکالی و در کشورهای عربی غجر نورو و کولی می گویند. انان در ایران نیز به جوگی غربتی و کولی معروف اند. کولی ها به خاطر بردباری و همبستگی شان توانسته اند در خلال زندگی توام با اوارگی خویش اصالت و شخصیت خود را حفظ کنند. چادرنشین بودن کولی ها سبب شده است که ان ها با ملت های گوناگونی درتماس باشند اما این تماس هرگز نتوانسته است ان ها را در سایر ملت ها تحلیل برد. به دلیل تاریخ زندگی این قوم بسیار اصیل است و به خاطر مسیر حرکتی مشهورش بین المللی ترین قوم درمیان اقوام به شمار می اید.

 



دانلود کتاب تاریخ شفاهی خوزستان

 

منبع

http://borwall.blogfa.com/post-256.aspx

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد