باوی سلام

باوی سلام

اولین مجله فرهنگی ،اجتماعی شهرستان باوی
باوی سلام

باوی سلام

اولین مجله فرهنگی ،اجتماعی شهرستان باوی

تعادل (قسمت دوم)

۱- گیرنده های فشار در پاها ----- گیرندهای فشار در پاها اطلاعات لازم را در باره نحوه ی توزیع وزن فراهم می کنند اطلاعات ورودی که از طریق گیرنده های فشار در کف پاها وگیرنده های مفصلی پاها به دست می آید نقش مهمی در حفظ تعادل دارد.

اما در مواقعی که جابجایی سریع باشد این گیرنده ها نقش کمتری در حفظ تعادل دارد باید یاد آوری کرد که  

از دست دادن کامل اطلاعات ورودی از طریق گیرنده های عمقی اندام تحتانی با ناپایداری ولغزش بدن منجر می شود.گیرنده های فشار نه تنها در پاها ،بلکه در ساسر بدن وجود دارند این گیرنده ها در حفظ وضعیت یا موقعیت کلی بدن مشارکت دارند.

2- دستگاه دهلیزی دستگاه گوش دهلیزی از دو بخش تشگیل شده است . 

                                        

الف- اندام های اوتولیتی  ----- اطلاعات مربوط به  وضعیت سر ،در فضا را فراهم می کند.

ب – مجرای نیم دایره ای ----- اطلاعات مربوط به مسیر موثر کشش ثقل و هرگونه تغییر در سرعت یا شتاب را در اختیار قرار می دهد مثلا انسان با سرعت هزار کیلومتر در ساعت در یک هواپیما پرواز می کند و هیچگونه تصوری در مورد این سرعت نداشته باشد.

ارگانهای گوش داخلی تنها ارگانهایی هستند که اطلاعات مربوط به وضعیت سر را در فضا فراهم می کند.

اندام های اوتولیتی هنگام شنا در زیر آب برای جهت یابی بسیار مهم اند ؛زیرا در این شرایط ،پاها دیگر با زمین تماس نداشته در نتیجه اطلاعات گیرنده های عمقی در مورد جهت یابی از پاها به مغز ارسال نمی شود. 

 مجاری نیم دایره ای سه نیم دایره بازوایای قائمه نسبت به یکدیگر در ناحیه سر هستند که شتاب در حرکت را می توان به وسیله آنها تشخیص داد. 

                                        

                                    

3- دستگاه بینایی:توانایی این دستگاه در تشخیص حرکت چشم در ارتباط با حرکت سرو چشم با همدیگر است.

چگونگی عمل این سازوکار محل بحث بسیاری از متخصصان است .برای در ک اهمیت نقش چشم ها در تعادل از فردی بخواهید تا با چشم باز بر روی یک پله باسیتد سپس از وی بخواهید چشم هایش را ببندد وتعادل خود را حفظ کند.

                               

نظرات 1 + ارسال نظر
زهرا چهارشنبه 23 اردیبهشت 1394 ساعت 13:59

http://www.blogsky.com/images/smileys/101.pnghttp:http://www.blogsky.com/images/smileys/101.png//www.blogsky.com/images/smileyshttp:http://www.blogsky.com/images/smileys/101.png//www.blogsky.com/images/smileys/101.png/101.pnghttp://www.blogsky.com/images/smileys/101.png

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد