باوی سلام

باوی سلام

اولین مجله فرهنگی ،اجتماعی شهرستان باوی
باوی سلام

باوی سلام

اولین مجله فرهنگی ،اجتماعی شهرستان باوی

باسوادترین کشورهای جهان

بر اساس تحقیق جدید انجام شده از سوی "جان میلر،" رییس دانشگاه مرکزی کنتیکت بریتانیای نو، فنلاند توانسته در میان کشورهای جهان رتبه نخست را در حوزه سواد جمعیت به دست آورد. این تحقیق با بررسی عوامل مختلف همانند قابل دسترس بودن کتابخانه ها، روزنامه ها، تعداد سال های تحصیلی و دسترسی به رایانه به این نتایج دست یافته است.

بر خلاف بسیاری از رده بندی های صورت گرفته بر مبنای قابلیت مردم یک کشور در خواندن، این تحقیق به بررسی رفتار مرتبط با باسوادی و امکانات قابل دسترس برای مردم می پردازد. این موسسه با بررسی اطلاعات سازمان های مختلف بین المللی در خصوص با 200 کشور مختلف، به نتیجه نهایی دست یافته است. با این حال به دلیل   نبود اطلاعات کافی تنها 65 کشور در فهرست نهایی قرار گرفتند.

در این فهرست کشورهای سرزمین های نوردیک در راس قرار دارند. فنلاند در جایگاه نخست، نروژ دوم، ایسلند، دانمارک و سوئد در جایگاه های بعدی قرار گرفته اند. سوئیس و آمریکا جایگاه های شش و هفت را به خود اختصاص داده اند و فرانسه و انگلستان به ترتیب جایگاه 12 و 17 را در اختیار گرفته اند.

پس از این تحقیق مشخص شد در صورتی که این کشورها بر مبنای قابلیت مطالعه جمعیت رده بندی شوند، نتیجه نهایی بسیار متفاوت خواهد بود. در این حالت سنگاپور اول، کره جنوبی دوم و ژاپن، چین و فنلاند در رتبه های بعدی قرار می گیرند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد