باوی سلام

باوی سلام

اولین مجله فرهنگی ،اجتماعی شهرستان باوی
باوی سلام

باوی سلام

اولین مجله فرهنگی ،اجتماعی شهرستان باوی

خواص بی نظیر " هویج" را بشناسید

هویج یکی از بهترین سبزیجات است که خام یا پخته آن حدود 30 کیلو کالری دارد. منبع غنی از کاروتنوئیدهاست که شناخته شده ترین آن،‌ بتاکاروتن است و از بدن در برابر رادیکال های آزاد،‌ سرطان ها و بیماری های قلبی عروقی محافظت می کند.هویج  همچنین سرشار از ویتامین C بوده و به زیبایی و طراوت پوست و شفافیت چهره کمک می کند. جالب است بدانید هویج های پررنگ دو برابر بیشتر بتا کاروتن دارند.

کمک به بهبود دوره نقاهت

افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند یا از بیماری های مزمن رنج می برند باید هویج را در برنامه غذایی خود بگنجانند زیرا هویج ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین می کند. همچنین یک خوراکی عالی برای کسانی است که احساس خستگی مفرط دارند و به آرامش اعصاب و اضطراب نیز کمک می کند.

تحریک اشتها

هویج برای بیماران بسیار عالی است زیرا خواص تحریک اشتها دارد. این خوراکی طبیعی در درمان افسردگی به خصوص زمانی که با کاهش  اشتها همراه است نیز بسیار   مفید خواهد بود.

تسهیل کننده گوارش

هویج احتمال بروز یبوست های موقتی ناشی از تغییرات فصل یا شرایط زندگی مانند سفر را کاهش می دهد. همچنین به درمان کولیک و دردهای معده نیز کمک می کند. خواص مدر بودن آن نیز باعث شده تا برای افرادی که از مشکلات کلیه و مثانه رنج می برند توصیه شود.

تنظیم سیکل های قاعدگی

مطالعات نشان می دهد اگر خانم ها هویج مصرف کنند بی نظمی سیکل های قاعدگی در آنها کاهش می یابد. افرادی که از کولیک یا دردهای شدید قبل و بعد از قاعدگی رنج می برند نیز می توانند از خواص هویج بهره ببرند. این تاثیر به خاطر بهبود جریان خون در سطح ناحیه لگن است.

فعال شدن روند برنزه شدن پوست

حتما شما هم متوجه شده اید که در ترکیب بعضی از کرم های برنزه عصاره هویج وجود دارد. هویج منبع غنی پروویتامین A است که به برنزه شدن متعادل پوست کمک می کند و احتمال آفتاب سوختگی را کاهش می دهد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد در تابستان هویج می خورند.

تسکین ناراحتی های تنفسی

اگر دچار سرماخوردگی یا سرفه شده اید و داروهای شیمیایی چندان مؤثر نبوده اند بهتر است از هویج کمک بگیرید. در این صورت دو عدد هویج را پوست بگیرید و خرد کنید و اجازه دهید با مقداری آب پخته شود. زمانی که هویج کاملا نرم شد آب یک لیمو و کمی عسل اضافه نمایید. این معجون می تواند به بهبود همه ناراحتی های گلو کمک کند.

بهبود کم خونی

افرادی که دچار کم خونی ناشی از فقر آهن هستند می توانند برای بهبود جریان خون هویج مصرف کنند. همچنین برای کسانی که سوء تغذیه دارند نیز توصیه می شود. در این صورت هویج خام یا پخته فرقی نمی کند. به علاوه، برای لثه ها و دندان ها خوب است زیرا افرادی که دچار مشکلات غذایی هستند معمولا دچار افتادن دندان نیز می شوند.

رفع یبوست

اگر از یبوست رنج می برید از خوردن هویج غافل نشوید. مقدار بالای فیبرهای آن به بهبود دفع کمک می کند. همچنین قدرت تسکین ناراحتی های گوارشی و افزایش اسید معده را نیز دارد زیرا سرشار از نمک های معدنی، سدیم، پتاسیم و ویتامین B است. هویج برای کسانی که دچار التهاب معده ( گاستریت) هستند نیز مفید خواهد بود.

مصرف منظم هویج به کاهش مسمومیت های غذایی، انگل های روده، سرطان کولون و اسهال کمک می کند.

تقویت موها و ناخن ها

هویج سرشار از بتا کاروتن و پرو ویتامین A است که تاثیر زیادی در ترمیم سلول های آسیب دیده به خاطر افزایش سن، آلودگی های محیطی و تغذیه نادرست دراد. به این ترتیب در بازسازی ناخن ها و موها مؤثر است و رشد سریع تر و راحت تر آنها را تسهیل می کند. از طرفی تولید سبوم محافظ در پوست سر را افزایش می دهد.

کاهش کلسترول

خوردن هویج سطح تری گلیسرید خون را کاهش می دهد و و از تصلب عروق پیشگیری می کند. درمان مفید در این باره مصرف نصف فنجان هویج رنده شده در صبح ناشتا به مدت یک هفته است.

بهبود کیفیت شیر مادر

به خانم های باردار توصیه می شود حتما هویج را برنامه غذایی خود بگنجانند. ویتامین A موجود در آن تاثیر قابل توجهی در بهبود کیفیت شیر دارد و خواص بسیاری برای نوزاد خواهد داشت.

بهبود خلق و خو

به نظر می رسد مصرف هویج به حفظ شادی و نشاط کمک می کند. تهیه نوشیدنی هویج به خصوص در روزهای گرم یا پرمشغله تاثیر خوبی در اخلاق دارد.

برای تهیه این نوشیدنی 500 گرم هویج را پوست بگیرید و به شکل حلقه ای برش دهید. با مقدار کمی آب در مخلوط کن بریزید تا خوب له شود. تکه ای ریشه زنجبیل را خرد کرده و اضافه نمایید. دو عدد پرتقال را آب بگیرید و با مواد قبل مخلوط نمایید. معجون را در لیوان ریخته و روی آن را با پودر کاکائو تزئین کنید.

بی نظیر برای بینایی

گرچه شاید به شوخی گفته شود که هیچ خرگوشی عینک نمی زند اما در واقع تحقیقات ثابت کرده اند که بتا کاروتن موجود در هویج مانع پیری زود هنگام سلول های بینایی می شود. البته خوردن هویج نمی تواند جای عینک زدن را بگیرد اما در کاهش احتمال آب مروارید و شب کوری مؤثر است. با توجه به نظر سازمان سلامت جهانی کمبود ویتامین A مهم ترین عامل اختلالات بینایی و نابینایی کودکان در کشورهای در حال توسعه است.

منبع:www.Ameliore ta sante.fr

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد