باوی سلام

باوی سلام

اولین مجله فرهنگی ،اجتماعی شهرستان باوی
باوی سلام

باوی سلام

اولین مجله فرهنگی ،اجتماعی شهرستان باوی

پلمب نیروگاه حرارتی تبریز بدلیل تولید ۳۴۰تن آلاینده از سوخت مازوت


تبریز – مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: تولید روزانه ۳۴۰ آلاینده بواسطه استفاده از مازوت به عنوان سوخت دلیل پلمب شدن نیروگاه حرارتی تبریز است.

حمید قاسمی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به پلمب شیر مازوت نیروگاه حرارتی تبریز اظهار داشت: این امر پس از اخطارهای مکرر و شکایت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی و با دستور مراجع قضایی صورت گرفته است.

وی در ادامه افزود: نیروگاه حرارتی تبریز دارای دو واحد بخار هرکدام به ظرفیت ۳۶۸ مگاوات  با قدرت تولید عملی ۳۵۰ مگاوات ساخت شرکتی فرانسوی و مصرف گاز واحدهای آن در بار کامل ۱۸۵ هزار متر مکعب در ساعت است که سوخت دوم نیروگاه مازوت بوده و توسط خط لوله ای از پالایشگاه تبریز تامین می شود که مصرف این نوع سوخت نیز برای دو واحد در حداکثر بار سه هزار و ۲۰۰ تن در شبانه روز است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی درخصوص دلایل پلمب شدن نیروگاه حرارتی تبریز نیز گفت: در حال حاضر این مجموعه به تنهایی مسول بخش عمده ای از آلودگی هوای شهرستان تبریز، خسروشاه، اسکو، ایلخیچی، آذرشهر و روستاهای اطراف شناخته می شود چرا که در همه ایام سال به جای گاز طبیعی از مازوت که به عنوان سوخت این نیروگاه استفاده می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: سوخت مازوت به علت انتشار دی اکسید گوگرد فراوان دارای میزان آلایندگی بالایی است و منواکسید کربن، گازهای آلی، اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای سولفور و ذرات دیگر از جمله مواد آلاینده دیگری هستند که توسط نیروگاه حرارتی تبریز وارد اتمسفر مناطق اطراف شده و هوا را آلوده می کنند و با توجه به این جهت غرب به شرق وزش بادهای تبریز، مواد آلاینده این نیروگاه توسط باد به سمت شهر تبریز حرکت می کنند. 

 

قاسمی خاطر نشان شد: در حالت استفاده از گار طبیعی توسط نیروگاه حرارتی تبریز روزانه ۸۸ تن انواع مواد آلاینده به محیط تخلیه می شود که عمده آن آلاینده NOX به میزان ۴۱ تن در روز است در حالیکه استفاده از مازوت روزانه ۳۴۰ تن انواع آلاینده ها را در محیط آزاد می کند که دی اکسید گوگرد به میزان روزانه ۲۶۸ تن بیشترین حجم این آلاینده را شامل می شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در پایان با بیان اینکه بحث پلمب شدن نیروگاه حرارتی تبریز تنها مربوط به شیر مازوت این نیروگاه است گفت: از مضرات استفاده از مازوت تولید باران اسیدی در شرایط جوی خاص و آلودگی شدید هوا و نهایتا تاثیر برمنابع آب و خاک و محصولات کشاورزی است که در صورت گازسوز شدن نیروگاه ۷۵ در صد این آلودگی کاهش خواهد یافت. 

منبع:خبرگزاری مهر


در این رابطه بیشتر بخوانید

تابناک

خبرگزاری جمهوری اسلامی

خبرگزاری تسنیم

فارس

اعتدال آذربایجان

نظرات 4 + ارسال نظر
سلام یکشنبه 13 دی 1394 ساعت 21:24

سلام علیکم، نباید به کسانی که حرف هایی را از روی جهالت می زنند جواب داد اول اینکه شما مطلب رو درست بخوانید بعد اظهار نظر کنید شیر مازوت پلمپ شد نه کل نیروگاه تبریز، یعنی به جای مازوت آلوده کننده، گاز که سوختی تمیزتر هست استفاده می شود، ثانیا نیروگاه ویس 6% برق کشور را تولید می کند و نه نیمی از آن، البته سبب بدبختی ما وجود افرادی با این افکار استاست، تازه مدعی هم هستند! حالا امیدوارم معلوم شده کدام نظرات غیر فکری (اصطلاح جدید کشف شده توسط شهروند ملاثانی) هستند، سلام علیکم، نباید به کسانی که حرف هایی را از روی جهالت می زنند جواب داد اول اینکه شما مطلب رو درست بخوانید بعد اظهار نظر کنید شیر مازوت پلمپ شد نه کل نیروگاه تبریز، یعنی به جای مازوت آلوده کننده، گاز که سوختی تمیزتر هست استفاده می شود، ثانیا نیروگاه ویس 6% برق کشور را تولید می کند و نه نیمی از آن، البته سبب بدبختی ما وجود افرادی با این افکار استاست، تازه مدعی هم هستند! حالا امیدوارم معلوم شده کدام نظرات غیر فکری (اصطلاح جدید کشف شده توسط شهروند ملاثانی) هستند،

شهروند پنج‌شنبه 10 دی 1394 ساعت 12:24

واقعا برای شمایی که نظرات غیر فکری می نویسید متاسفم نیروگاه رامین نیمی از برق ایران رو تولید میکنه حتما اتنظار دارید
پلمپش کنن اره؟

شهروند ملاثانی شنبه 28 آذر 1394 ساعت 20:30

ما چقد بدبختیم که با این که روی مخازن گاز خوابیدیم باید بچه هامون با بو و گاز و سموم مازوت زندگی کنیم. بعد میگن هنوز دقیقا معلوم نیست باران اسیدی اهواز از کجا میات. خوب معلومه یکی از دلایلش همین نیروگاه ویسه

محمود جمعه 27 آذر 1394 ساعت 17:00

سلام علیکم
خواستم بگم که ما ساکنین شهرستان باوی و اهواز و شهرها و روستاها ی اطراف نیروگاه برق اهواز رامین هم آدم هستیم و گازهای سمی حاصل از سوخت مازوت خروجی از این نیروگاه برای ما و کودکان و بزرگسالان و حیوانات و نباتات ضرر دارد، پس چرا اداره محیط زیست شهرستان باوی و خوزستان جلوی ضایع کردن حق این مردم نمی کند؟ این دودهایی که شبانه روز در حال پخش از این نیروگاه هستند که ریزگرد ها نیستند که آن را گردن کشورهای آفریقایی و همسایگان بندازیم، آیا این نشانه تبعیض است یا نشانه ی بی لیاقتی مسولین استان خوزستان و شهرستان باوی؟ ما که خیری از این نیروگاه ندیدیم، حال که اکثر فرصت های شغلی این نیروگاه به غیر بومی ها رسیده، حداقل آلودگی آن را کم کنید، البته آلودگی هوا، آلودگی غیر قابل انکار این نیروگاه است و عده ی کمی از مردم از میزان آلودگی که فاضلاب های تصفیه نشده ی این نیروگاه برای رودخانه کارون ایجاد می کند خبر دارند،

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد