باوی سلام

باوی سلام

اولین مجله فرهنگی ،اجتماعی شهرستان باوی
باوی سلام

باوی سلام

اولین مجله فرهنگی ،اجتماعی شهرستان باوی

برگزاری همایش روز جهانی دیابت در شهرستان باوی

امروز همایش روز جهانی دیابت در مدرسه ریحانه النبی شیبان با حضور مسئولین شهرستانی و استانی برگزار گردید . در ابتدای همایش آقای موحدیان رئیس کل اداره آموزش و پرورش ضمن خوش آمد گویی به مدعوین ، در خصوص اهمیت این بیماری صحبت نمود ، سپس  مهندس سیدی فرماندار محترم شهرستان باوی ضمن اشاره به اهمیت خودمراقبتی در زمینه پیشگیری از دیابت در خصوص ارجحیت بهداشت و پیشگیری بر درمان  و کاهش هزینه ها  صحبت نمود .


آقای مقیمی مسئول بهداشت اداره کل آموزش وپرورش در این خصوص بیان داشت : زندگی خوب ، سالم وعاری از هرگونه بیماری در گرو انجام خودمراقبتی می باشد  . بیماری تمامی جنبه های جسمی ، روحی و روانی را شامل میشود وی افزود : بیماری دیابت بیماری خاموش است که البته  با انجام یک آزمایش ساده بصورت دوره ای قابل تشخیص است . وی به اهمیت انتقال دانسته های دانش آموزان به خانواده های خود تاکید نمود .

دکتر سلمان زاده معاون بهداشت دانشگاه در خصوص بیماری دیابت اذعان داشت : سیمای بیماری در کشور ما تغییر یافته است و از بیماریهای واگیر به   سمت بیماری های غیر واگیر رفته است . وی شایع ترین علل مرگ در کشور را  بیماریهای بیماریهای غیر واگیر مانند بیماریهای قلبی - عروقی ، دیابت ، سرطانها و فشارخون و سوانح وحوادث عنوان نمود و افزود : عواملی مانند مصرف فست فودها ، عدم تحرک و ورزش ، استرس ، مصرف دخانیات  والکل در ایجاد این بیماری ها موثرهستند . وی خاطر نشان نمود : دیابت بزرگترین اپیدمی قرن است و400میلیون نفر در دنیا به دیابت هستند،  که در کشور ما 5 میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند . این  بیماری خاموش و خطر ناک است و یکی از عوارض شایع آن  جمله پای دیابتی است . دکتر سلمان زاده افزود : دانش آموزان سفیران سلامت می باشد و نقش مهمی در کنترل بیماریها و انتقال آموزشها به خانواده ها دارند  وی  مهمترین راه برای کنترل این  بیماری را تغییر شیوه زندگی از جمله ورزش روزانه حداقل 150دقیقه  ، مصرف کم چربیها ، مصرف سبزیجات و میوه جات ، عدم مصرف سیگار و دخانیات عنوان نمود .

گفتنی است در این همایش ایستگاه سنجش سلامت جهت غربالگری قند خون  و  صبحانه سالم برگزار گردید  و سپس دکتر مکارمی در خصوص این بیماری به دانش آموزان آموزش های ارزنده ای ارائه نمود و با ایفای نقش در خصوص این بیماری توسط تعدادی از  دانش آموزان  همایش پایان یافت .

مرجع:/جندی شاپور

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد