باوی سلام

باوی سلام

اولین مجله فرهنگی ،اجتماعی شهرستان باوی
باوی سلام

باوی سلام

اولین مجله فرهنگی ،اجتماعی شهرستان باوی

آلودگی “کارون” عامل اصلی بیماری سرطان در خوزستان



عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی​شاپور اهواز گفت: ۸۵ درصد علل ابتلا به بیماری سرطان در خوزستان مربوط به علل محیطی و ۱۵ درصد مربوط به علل ژنتیکی است و آلودگی رودخانه کارون یکی از عوامل اصلی افزایش بیماری سرطان در مردم استان است.

دکتر کاوه جاسب در سلسله سمینارهای بررسی چالش​های رودخانه کارون که امروز (۱۳ دی​ماه) در اهواز برگزار شد، عنوان کرد: سومین علل مرگ و میر در کشور ما سرطان است. نتایج تحقیقات مطالعه ملی مرگ و میر تا سال ۹۱ نشان می​دهد که سرطان رتبه سوم ناتوانی در کشور ما است.

وی گفت: علل بروز سرطان محیطی و ژنتیکی است که در موارد ژنتیکی، سلول​ها به صورت مهار ناشدنی در بدن انسان تکثیر می​شوند. در موارد محیطی نیز مواد شیمیایی، اشعه و ویروس​ها زمینه سرطان را در بدن فرد ایجاد می​کند.

عضو هیات علمی دانشگاه جندی​شاپور اهواز عنوان کرد: عواملی مانند مصرف دخانیات، الکل، مواد نگهدارنده، مایعات داغ و چرب در فراورده​های غذایی، امواج و پرتوها، داروها، آفتاب، چاقی و بی‌خوابی و بیش از هر چیز آب و هوا موجب بروز بیماری سرطان می‌شود 

 .

جاسب ادامه داد: از سوی دیگر، کسانی که از تلفن همراه زیاد استفاده می​کنند ۲٫۵ برابر افراد معمولی در معرض بیماری سرطان قرار دارند.

وی گفت: کودهای شیمایی به دلیل دارابودن عناصر سنگین موجب بروز سرطان می​شوند. همچنین ورود این عناصر به آب و مصرف آن، موجب ورود نیترات به بدن انسان می‌شود و زمینه بیماری سرطان را فراهم می​کند. مصرف آب آلوده به نیترات به ویژه در زنان باردار موجب عقب​ماندگی جنین می​شود.

عضو هیات علمی دانشگاه جندی​شاپور اهواز عنوان کرد: امروز شاهد تخلیه فاضلاب​های شهری، صنعتی و کشاورزی به رودخانه کارون هستیم که هر کدام از این فاضلاب​ها فلزات سنگین را از طریق آب شرب به بدن خوزستانی​ها منتقل می​کنند.

جاسب گفت: آلاینده​های شهری و صنعتی از معضلات اصلی آلودگی رودخانه کارون است. ۴۸ درصد از آلاینده​‌گی‌های کشاورزی، ۲۷ درصد فاضلاب شهری و ۲۳ درصد آلودگی‌های صنعتی در رودخانه کارون تخلیه می​شود.

وی افزود: شرکت​های آب و فاضلاب استان گزارش از استاندارد بودن آب می​دهند اما متأسفانه تصفیه‌خانه​های این شرکت​ها مربوط به ۴۴ سال‌گذشته است و فقط کار رفع کدورت و گندزایی را انجام می‌دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه جندی​شاپور اهواز در ادامه افزود: مؤسسه بین​المللی تحقیقات سرطان جهان اعلام کرده که آلودگی هوا، ذرات معلق در هوا و آلودگی نفتی از جمله عوامل سرطان​زا هستند. این مؤسسه سال گذشته اهواز را به عنوان آلوده​ترین شهر جهان اعلام کرده است.

جاسب گفت: آمار سال ۷۵ تا ۹۱ افزایش سالیانه مراجعه بیماران سرطانی را نشان می​دهد، به گونه​ای که به نسبت افزایش ۲۵ درصدی جمعیت، درصد افزایش بیماران سرطانی صددرصد بوده است.

وی ادامه داد: برای مقابله با این معضل بزرگ لازم است کارگروهی فارغ از مسایل سیاسی، با همکاری شرکت آب و فاضلاب، دانشگاه​ها، مراکز علمی، شهرداری، سازمان هواشناسی و اداره کل حفاظت محیط زیست تشکیل شود.

عضو هیات علمی دانشگاه جندی​شاپور اهواز بیان کرد: با توجه به افزایش روز به روز بروز بیماری سرطان در مردم خوزستان به دلیل آلودگی آب و هوا، باید یک مرکز پیشگیری از این بیماری با عنوان مرکز تحقیق سرطان در استان ایجاد شود
 منبع: عصر جنوب

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد