باوی سلام

باوی سلام

اولین مجله فرهنگی ،اجتماعی شهرستان باوی
باوی سلام

باوی سلام

اولین مجله فرهنگی ،اجتماعی شهرستان باوی

موضوع فساد آنقدر پیشرفته است که باید خود رهبری وارد شوند

پرفسور حسین باهر، با بیان اینکه اگر احمدی‌نژاد پاسخگوی یک مورد از ایرادها یا اتهاماتی بود که به وی و دولت وی وارد می‌کردند، الآن با ادعای نگرانی اعلام حضور نمی کرد گفت: می توان فساد را یک مسئله ذاتی بشر دانست که ملائکه قبل از خلافت انسان بر زمین بر آن استناد می کنند تا عدم صلاحیت انسان را بر خلافت نشان دهند.

استاد دانشگاه در گفت و گویی تفضیلی با پایگاه خبری و اطلاع رسانی جماران با استناد به آیه 30 سوره بقره « وَإِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلاَئِکَةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأَرْضِ خَلِیفَةً، قَالُواْ أَتَجْعَلُ فِیهَا مَن یُفْسِدُ فِیهَا وَیَسْفِکُ الدِّمَاء وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَنُقَدِّسُ لَکَ ...» ادامه داد: علاوه بر این "نفس امارة بالسوء" است، "الا ما رحم ربی" یعنی نفس افراد به سمت اشتباه و فساد می رود، مگر این که خداوند به بندگان کمک کند و کمک خداوند با نظارت مؤمنین در جامعه میسر می‌شود. خداوند مسیر را به مؤمنین نشان داده است و آنها باید با استفاده از اصول و اوامر دینی از فساد جلوگیری کنند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اهمیت شفاف سازی در جلوگیری از وقوع فساد، بیان کرد: یکی از کارهایی که می توان برای   جلوگیری از فساد توسط افراد ناظر انجام داد، شفاف سازی اطلاعات است. شفاف سازی باعث می شود که هر کس به ویژه مقامات بالا به شکلی شفاف عمل کنند و چیزی برای پنهان کاری باقی نگذارند. باهر در ادامه اظهار کرد: هرچند نظارت عاملی مهم در جلوگیری از فساد است، اما با نظارت صرف نمی توان کاری پیش برد. وقتی کارها از بالا خراب می شود، باید از همان بالا هم درست شود و نظارت مردمی به تنهایی نمی تواند کاری را پیش ببرد. وقتی فساد انجام شده در سطوحی بالاتر از اختیار مردم قرار دارد، مردم با نظارت نمی توانند کاری از پیش ببرند.

اگر ز باغ رعیت ملک خورد سیبی / در آورند غلامان او درخت از بیخ

این رفتار شناس ادامه داد: اگر مشکل و فسادی از مقامات بالا در یک حکومت شکل بگیرد همه ضررش متوجه مردم می شود چرا که با شروع فساد در مقامات بالای حکومتی فساد در ارکان پایین یک جامعه تمام نمی شود. اگر ز باغ رعیت ملک خورد سیبی در آورند غلامان او درخت از بیخ. بر این اساس وقتی به فرض مقامات بالایی دستگاهی فساد می کنند، رشوه می گیرند و یا اختلاس می کنند، نمی توان توقع داشت کارمندی که درآمد بسیار پایین تر از این افراد دارد برای امضای یک برگه درخواست رشوه نکند. یا اینکه پزشکی برای نجان بیمار درخواست زیر میزی نداشته باشد.

پرفسور باهر یکی از دلایل گسترش فساد در جامعه را وضع قانون‌های روبنایی دانست و گفت: مشکل اینجاست که قانون هایی که ما وضع می کنیم در بهترین حالت روبنای کار را درست می‌کنند. در حالی که خانه از پاى بند ویران است، خواجه در بند نقش ایوان است. آنچه که به عنوان قانون وضع می شود اجازه می دهد تا بتوان به راحتی فساد کرد و به اصطلاح در قانون هایی که وضع می شود راه دور زدن قانون باز است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه فساد تا حلقوم خیلی از متدینین سابق را گرفته است، اظهار کرد: آنچه که ما از فساد می بینیم و می شنویم تنها بخشی از فساد است. افرادی مثل جزایری و یا بابک زنجانی تنها نمودهای بعضی از فسادها آنهم شخصی و ظاهری، از فساد هستند که در جامعه ما اتفاق می افتد. آنچه باید به آن تاکید شود این است که فساد تنها به معنای اختلاس های میلیاردی نیست.

وی افزود: افرادی مثل خاوری، خداداد، جزایری، زنجانی و یا امیر خسروی روی معلوم و آشکار داستان هستند. چطور ممکن است این ها بدون کمک توانسته باشند چنین اختلاس هایی بکنند. برای گرفتن یک وام و یا امضای یک سند امضا ضامن، داشتن نقدینگی و هزاران عامل دیگر نیاز است بدون داشتن پشتوانه چطور می شود چنین چیزی به وقوع بپیوندد. یعنی فردی مثل جزایری که همه چیز پرونده اش سر بسته است از دل زمین سر در آورده و به آسمان رسیده است؟ من از مسئولین می پرسم که آیا چنین چیزی ممکن است؟

وی در جمع بندی سخنان پیشین خود گفت: تا بدین جا به سه نکته اشاره کردیم یکی اینکه فساد را با تفسیری می تواند امری ذاتی در انسان دانست دومین نکته اینکه برای جلوگیری از ادامه فساد باید شفاف سازی نماییم تا این امر کج رونده در وجود انسان را بتوانیم کنترل کنیم؛ و سومین نکته اینکه امور باید از بالا مدیریت و رسیدگی شود.

این رفتار شناس ادامه داد: آنچه اکنون اتفاق می افتد چیزهای کوچکی هست هرچند کوچک بودن جوازی برای انجام نیست اما اگر از فساد های بزرگ در بالا جلوگیری شود در پایین هم از فساد جلوگیری می شود. چرا که وقتی بالایی ها فساد نکنند می توانند با افراد پایین دستی رو در رو شوند و اگر خطایی از آنها سر زد آنها را مواخذه کنند.

باهر با بیان اینکه مفاسد تنها محدود به موارد اقتصادی نمی شوند، اظهار کرد: باید اصل را ایجاد فرهنگ سلامت زیستن در جامعه دانست. به این معنا که ما خودمان را عضو جامعه بشری بدانیم و بدانیم که نمی توانیم لقمه بزرگتر از دهانمان برداریم و بر این اساس عمل کنیم و آرامش، آسایش و رضای خدا را ملاک قرار دهیم. وی بر این موضوع که مسئولین باید بدانند که مسئول هستند و مسئولیت هیچ زمانی بی معنا و بی ارزش نمی شود مگر برای صغیر یا سفیه که باز هم آنها مسئولی دارند که آن مسئول در قبال کارهای آنها باید پاسخگو باشد، تاکید کرد.

موضوع فساد آنقدر پیشرفته است که باید خود رهبر وارد کار شود

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه کار فرهنگی که می گویید کاری طولانی و بلند مدت است، اما با توجه به وضعیت نامناسب کشورر، راهکار مقابله ای برای بهبود اوضاع فعلی و جلوگیری از بدتر شدن اوضاع چیست؟ گفت: من تصور می کنم موضوع آنقدر پیشرفته است که باید خود رهبر و ایادی معتمد او که هیچ شبهه و سابقه سوئی ندارند، وارد کار شوند.

باهر با اشاره به اینکه خود رهبری اطلاع دارند چه افراد پاکدستی که هیچ شبهه ای در سابقه کاری خود ندارند در کنار ایشان کار می کنند، گفت: تنها چنین افرادی هستند که می توانند در این زمینه به خوبی عمل کنند و با پشتوانه رهبر بدون ترس پیش روند و افشاگری کنند. رهبری معظم انقلاب شورایی از معتمدین خود را تشکیل دهد که قاطعانه به مسئله فساد رسیدگی کنند. این افراد باید موارد فساد را مشخص سازند و به دست رهبری بدهند تا ایشان به شکل مستقیم رسیدگی کنند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: اگر رهبری به شکل مسقیم و بالاتر از هر سه قوه وارد عمل شوند به طور قطع می شود سرانه سلامت اداری کشور را تا میزان قابل ملاحظه ای افزایش داد. وی با اشاره به برگزاری همایش مبارزه با فساد اظهار کرد: اینکه از سوی سه قوه برنامه مبارزه با فساد ایجاد شود و روسای هر سه قوه به وضع سخنرانی بپردازند، کار را درست نمی کند. چرا که ایراد اساسی به هر سه دستگاه وارد است و خیلی از اختلاس‌ها به سه دلیل رخ می دهند یکی به دلیل ایرادات قانونی و یا به اصطلاح راه های فراری که از قانون وجود دارد و می توان قانون را پیچاند. دوم رابطه که در قوه مجریه ایجاد می شود. و سوم به دلیل ضعف قضایی در رسیدگی به مورد فساد و اختلاص است .

وی با بیان اینکه قوانین ما مشکل دارد و تنها به رو بنای امور توجه می کنند بدون اینکه هیچ پیوستی برای یک قانون ارائه شود، گفت: نظام بانکی بدون ربا با بهره سی درصدی چه معنی می دهد؟ گذاشتن نام بدون ربا واقعا مشکل را از بهره های بانکی حذف می کند؟. اگر بر سر مارکس عمامه بگذاریم که نمی توان وی را روحانی کنیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: کار در اجراییات هم مشکل دارد خیلی وقت ها کار به دست افرادی افتاد که یا نالایق بودند و باعث شد تا دیگران سواستفاده کنند و یا هوش سیاه داشتند و خودشان سوءاستفاده کردند. علاوه بر این ما در حوزه نظارت هم ضعیف عمل کرده‌ایم. اگر نظارت در کشور ما دارای سیستمی قوی بود هیچ گاه اجازه نمی داد که یک مشکل یا فساد به سه هزار میلیارد تومان برسد بعد بگویند یکی از افراد که فرار کرد، هیچ، یکی اعدام شد تمام و ... پول هم... .

باهر در ادامه افزود: اما مورد چهارم شفافیت کارها و عدم پاسخگویی مسئولین است. دولت گذشته در هشت سال زمام داری خود، هر کاری که خواسته است انجام داده اما یکبار هم از رییس جمهور ان دوره خواسته نشد که پاسخگوی عملکرد خود و دولتمردانش باشد و از کارهایی که کرده است پرده بردارد. هشت سال مدت زمان کمی نیست آن هم برای یک مملکت، برای یک دولت، برای دولتی که به اندازه تمام طول تاریخ نفت، پول نفت گرفته است. اگر قرار است با فساد مبارزه شود باید امثال احمدی نژاد پاسخگو باشند.

باهر با تاکید بر اینکه سرمایه کشور در دولت قبل بسیار بالا بود این سوال را مطرح کرد: دولت ها باید پاسخ دهند که سرمایه‌ها چه شده است؟ شاید بعضی وقت ها کارهای به حقی هم انجام داده باشند اما هیچ وقت از امثال آقای احمدی نژاد بعد از زمان ریاست جمهوری شان خواسته نشد تا پاسخگو و توضیح دهنده عملکرد دولتشان در این دو دوره چه بوده است تا ایشان نیز توضیح دهند که چه کرده اند.

وی ادعا کرد: اگر احمدی نژاد پاسخگوی یک مورد از ایرادها یا اتهاماتی بود که به وی و دولت وی وارد می‌کردند، الآن با ادعای نگرانی اعلام حضور نمی کرد. این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که در حال حاضر اگر قرار باشد با فساد در کشور مبارزه شود، اولین جایی که باید این مبارزه را شروع کرد کجاست؟ اظهار کرد: جایی که زور و زر و تزویر با هم جمع می شود، فساد ریشه می‌دواند. فساد و مبارزه با فساد را نباید محدود به یکی از ارکان حکومت کنیم. برای مبارزه با فساد باید نیرویی فراتر از یک دولت وارد عمل شود چرا که مجموعه سه قوه در کنار هم 50 درصد نقش دارند و در کنار سایر بخشها و نهادها و سازمانها صد درصد می شوند.

باهر با اشاره به اینکه برای جلوگیری از فساد باید عاملان فساد شناسایی شوند و به شکل علنی مورد بازخواست قرار بگیرند، بیان کرد: اگر قانون از کجا آورده ای در کشور برقرار شود دیگر راهی برای فساد نمی ماند. متاسفانه در کشور این فرض برقرار شده است که کسی که ثروت دارد و ماشین گران قیمتی سوار شده درست کار نیست. باهر سخنان خود را با یک بیت شعر به پایان رساند: گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من آنچه البته به جایی نرسد فریاد است. امیدوارم کسی باشد که به این حرف ها توجه کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد