باوی سلام

باوی سلام

اولین مجله فرهنگی ،اجتماعی شهرستان باوی
باوی سلام

باوی سلام

اولین مجله فرهنگی ،اجتماعی شهرستان باوی

کارون قربانی تصمیمات غیرعلمی و لابی گیری



به گزارش بروال - همایش بررسی انتقال آب کارون از سوی کمپین حفاظت از کارون با حضور اقشار مختلف استان خوزستان در سینما هلال اهواز برگزار گردید.

به گزارش بروال، دکتر قمیشی که از سخنرانان این همایش بود اظهار کرد در برنامه های ارائه شده جهت طرح انتقال آب بهشت آباد هیچگونه کار کارشناسی صورت نگرفته و تنها به عددسازی اکتفا شده است.وی با بیان اینکه نیاز حوضه آبریز کارون 25 میلیارد متر مکعب است ،که این رقم بصورت واقعی بین سالهای پرآب و کم آب بین 18 تا 13 میلیارد متر مکعب می باشد. در مطالعات ارائه شده توسط مشاور زایند آب عدد 19 میلیارد مترمکعب جهت حوضه کارون ثابت در نظر گرفته شده است و بدون در نظر گرفتن نیاز 25 میلیارد مترمکعبی حوضه کارون به عددی حدود 5 میلیارد مترمکعبی رسیده اند و می گویند این مازاد آب کارون است. معلوم نیست از کجا به این رقم دست پیدا کرده اند ،اینجاست که ما می گوییم که مطالعات انجام شده تنها عددسازی بوده و هیچ ارزش کارشناسی ندارد.

  

 وی ضمن ارائه آمار از نیاز آب شرب ارائه شده در مطالعات قبلی ،بر کافی بودن آب موجود جهت شرب استانهای یزد ،کرمان و اصفهان تاکید کرد.

وی در ادامه گفت: برخلاف گفته های مسئولین استان اصفهان ،آب انتقالی در طرح بهشت آباد جهت مصارف کشاورزی در نظر گرفته شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به مشکلات اجرای طرح بهشت آباد گفت:این طرح که شامل یک تونل 65 کیلومتری است در عمق 300 الی 1200 متری احداث خواهد شد و همین مسئله باعث نفوذ آبهای زیر زمینی منطقه به داخل تونل خواهد شد.وی همچنین با  اشاره به هزینه اجرای پروژه مذکور هزینه تمام شده برای هر متر مکعب در خوشبینانه ترین حالت 8000 ریال می باشد در حالی که  همین آب در بهترین حالت به مبلغ 130 ریال به کشاورزی فروخته می شدو که اگر درآمد کشاورز را نیز به حساب آوریم کل در آمد کمتر از 4000 ریال می باشد.این یعنی با اصرار و با پول نفت خواهان اجرای پروژه ای کاملا غیر اقتصادی، از جیب ملت باشیم.وی با اشاره به طرحهای توسعه کشاورزی و صنعتی استان اصفهان اظهار داشت:متاسفانه مشکل آب استان مقصد   به هیچ عنوان حل شدنی  نیست تا وقتی که بتواند مدیریت صحیحی بر مصرف آب و توسعه کشاورزی و صنعتی انجام دهد.

 

 دکتر قمیشی با اشاره به سرانه مصرف هم وطنان اصفهانی که معادل 310 مترمکعب است اظهار کرد ،میزان سرانه مصرف آب برای یک فرد 180 مترمکعب است و این نشاندهنده اصراف در مصرف آب شهری است .مصرف این استان نسبت به مصرف استانهای چون تهران و خوزستان بالاتر بوده که این نیز با توجه به کویری بودن استان نیاز به اصلاح الگوی مصرف می باشد.

وی با اشاره به تصویب طرح بهشت آباد در زمان حضور استاندار فعلی اصفهان در وزارت نیرو گفت:این طرح از جمله طرحهای استثنایی بوده که همزمان مطالعه و اجرای آن تصویب شده و منتظر نظر کارشناسی نبوده اند و این نشاندهنده لابی گری مسئولین اصفهانی و نوعی  رانت خواری است.چراکه از این طرح از لحاظ اقتصادی به هیچ عنوان توجیه پذیر نیست و در یک مقایسه بسیار ساده با مقدار برق استحصال شده نیروگاههای آبی با همین آب مبلغی به مراتب بالا و بدون ضرر عاید کشور خواهد شد.

 

 وی در ادامه با اشاره به طرح موسوم به مقام معظم رهبری که شامل 800هزار هکتار از اراضی خوزستان می باشد افزود،این طرح در سال 76 و با امضای تمامی مسئولین و وزرای وقت به تصویب رسیده که از مهمترین برنامه های توسعه استان به شمار می آید.ولی متاسفانه ایادی ای در کار بوده که این طرح اجرا نشد و نتیجه آن این می شود که بگویند در خوزستان آب اضافی وجود دارد، در حالی که  با وضعیت موجود استان به هیچ عنوان قادر به تامین آب این طرح نخواهیم بود.

 

 پروفوسور کرم زاده شهنی دیگر سخنران این نشست نیز با تاکید بر این نقطه که اعتراض با طرحهای انتقال آب به هیچ عنوان به معنای تقابل با مردم اصفهان نبوده و نیست و تنها دعوت به انجام کارهای کارشناسی می باشد.وی با شاره به لزوم اصلاح فرهنگ مصرف آب در کشور بر لزوم مدیریت منابع آب کشور تاکید کرد .وی که عامل خشک شدن زاینده رود را مدیریت غیرصحیح وزیاده خواهانه می داند تاکید کرد با این وضع پیش روی در 20 سال آینده خوزستان قابل سکونت نخواهد بود.وی بر لزوم محاسبه مدیران خاطی در تصمیم گیریهای مهم مملکتی تاکید نمود .

 

 در ادامه برنامه سید شریف حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی،  کارون را نماد وحدت تمامی اقوام ،گروهها و افراد ساکن استان دانست. کاری که هیچ کس نتوانست انجام دهد.پس باید قدر این شاهرگ حیاتی استان را بدانیم و در حفاظت از آن از هیچ تلاشی دریغ ننماییم. وی در قسمت دیگری از سخنانش بر لزوم حفظ یکپارچگی ملی و پیگیری مطالبات از راههای منطقی تاکید کرد.وی انتقال آب بوسیله لوله را از پیشرفتهای مطالبات مردم و نمایندگان استان دانست گرچه بر روی همین انتقال نیز بحث وجود دارد.

در قسمتهای دیگری از برنامه آقاین یوسف سرخی و حبیب ا... بهرامی هرکدام اشعاری را به زبان عربی و فارسی به سمع حضار رساندند.

همچنین تعدادی از حاضرین در پایان سخنرانیها به اظهار نظر پرداخته اند.یکی از حاضرین با اشاره به قلیت مندائی در استان بر ارتباط زندگی و مناسک این اقلیت با آب کارون تاکید کرد وی ضمن حمایت از این اقلیت نسبت به مهاجرت آنان بدلیل خشکی کارون هشدار داد.

مرجع:بروال

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد