باوی سلام

باوی سلام

اولین مجله فرهنگی ،اجتماعی شهرستان باوی
باوی سلام

باوی سلام

اولین مجله فرهنگی ،اجتماعی شهرستان باوی

روز درختکاری

برگِ درختانِ سبز در نظر هوشیار            هر ورقش دفتری است معرفت کردگار  

 

روز درختکاری یکی از روزهای سال است که در آن مردم تشویق به کاشتن نهال می‌شوند که در بسیاری از کشور های دیگر جهان مانند الجزایر، استرالیا، بلژیک، برزیل، ژاپن، چین، آلمان و ... نیز در تاریخ های متفاوتی برگزار شده و اهمیت کاشت درخت و حفاظت از آن که سمبل حیات است به همگان یادآوری می گردد. این روز معمولاً در روزهای پایانی زمستان یا روزهای نخست بهار است. در ایران این روز 15 اسفند (5 مارس) هر سال است و از روز 15 تا 21 اسفند به عنوان هفته منابع طبیعی نام نهاده می شود.  

امروزه با صنعتی شدن جوامع بشری نقش درختان در تمامی جوانب زندگی، بخصوص تامین سلامت اعضای جامعه بسیار پر رنگ تر از قبل شده و همانگونه که می دانیم درخت و درختکاری یکی از راه حل های مهم و حیاتی برای کاهش آلودگی هوا بشمار می آید.  

*فواید درختان در زندگی انسانها*  

•  تاثیر در رشد و توسعه اقتصادی، تامین میوه، استفاده از چوب و ...  

• درختان به منزله ریه های یک شهر بوده و مانند یک کارخانه تولید اکسیژن عمل می کنند.  

• کاهش عوارض حاصل از دی اکسید کربن و ذرات ریز در شهر های بزرگ و سایر گازهای آلاینده و حفظ سلامت مردم  

• وجود درختان و پوشش های گیاهی در اطراف شهرها ومزارع، آنها را از هجوم سیل و توفان حفظ می کند. 

 • وجود درختان از فرسایش خاک جلوگیری می کند  

• ریشه های درختان در خاک باعث ایجاد تخلل، حاصل خیز تر شدن خاک و حفظ آن می شود 

 • استفاد از فواید درمانی و دارویی برخی درختان  

•  درختان و فضای سبز وسیله ای برای بقای بشری و حفظ زیبایی شهرها است به این ترتیب بهره مندی هایی که از درختان عاید بشر می گردد بیشمار است و اگر درختان را نعمات الهی بدانیم، سخنی به گزاف نگفته ایم. شاید به همین دلیل است که انسانهایی فرهیخته نظیر شعرا و بزرگان و اساتید در زمینه ادبیات و نیز پیشوایان و بزرگان دینی همواره آنرا مد نظر قرار داده و بدان توجه نموده اند.  

پیامبرصلی الله علیه وآله : ما مِن رَجُلٍ یَغرِسُ غَرساً إلاّ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ مِنَ الأجرِ قَدرَ ما یَخرُجُ مِن ثَمَرِ ذلِکَ الغَرسِ هر که نهالی بکارد ، خداوند به مقدار میوه‏ای که از آن درخت به دست می‏آید ، در نامه اعمال او پاداش می‏نویسد کنزالعمّال ، ح 9057   .  

 

امام صادق‏علیه السلام : اِزرَعُوا و اغرِسُوا وَاللَّهِ ما عَمِلَ النّاسُ عَمَلاً اَجَلَّ و لاأطیَبَ مِنهُ کشت کنید و درخت بنشانید ؛ به خدا قسم آدمیان کاری برتر و پاک‏تر از این نکرده‏اند بحار الأنوار ، ج 103 ، ص 68. 

 امید است که هر یک از ما ، با کاشتن یک نهال کوچک، کشوری زیبا و آباد و نیز جامعه ای سالم و تندرست را برای خویش و سایر هموطنان مهیا کنیم، که یقیناً کاری پسندیده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد