باوی سلام

باوی سلام

اولین مجله فرهنگی ،اجتماعی شهرستان باوی
باوی سلام

باوی سلام

اولین مجله فرهنگی ،اجتماعی شهرستان باوی

ساعات کار اداری

باوی سلام:/از اول پاییز شوک عجیبی بر کارکنان وارد شد و استانداری محترم ساعات جدید کاری ادارات را ابلاغ کردند . صرف نظر از اینکه مصوبه دولت قبلی خلاف قانون بوده یا نه ، ابلاغیه جدید موجی از نارضایتی را در بین کارکنان به وجود آورد . با استقرار دولت جدید اکثرمصوبات دولت قبلی بدون مطالعه و کار‌ِ کارشناسی کان لم یکن اعلام گردید و یا در مصاحبه ها اجرای آنها توجیه ناپذیرنشان داده شد. متاسفانه دولت جدید در چند مورد بعد از گذشت تنها چند روز ، ابلاغیه خود را پس گرفت ! و این بیانگر عدم توجه به نظرات کارشناسان بوده است.  



در اجرای دستورالعمل ساعات کاری نیز متاسفانه بدون توجه به معایب و یا محاسن آن تصمیم بر اجرای.. 

 قانونی گرفته شد که در چند سال گذشته کنار گذاشته شده بود و کارکنان برنامه جدیدی را با توجه به قانون موجود برای زندگی خود برنامه ریزی کرده بودند . اعلام بدون مقدمه آن شوک عجیبی را در بین خانواده دولت ایجاد کرد چه ، هر عقل سلیمی می دانست که بدون زمینه سازی و فراهم آوردن سازوکارهای لازم برای این کار ، تغییر ساعات کاری در این برهه از زمان که دولت با مشکلات درآمدی روبرو است ، کاری دشوار و یا غیرممکن خواهد بود. هیچ کس منکر آن نیست که باید برای ساختن ایرانی آباد باید کار کرد و عقب ماندگی ها را با تلاش مضاعفی جبران کرد ولی با برنامه ریزی . متاسفانه یکی از مشکلات مدیریتی در ایران عدم توجه به پارادایم علم بوده و هر مسئولی نه براساس اصول علمی بلکه براساس یافته ها و نظرات شخصی خود ، بدون توجه به زمان و مکان اقدام عملی به آن می کند و چون نظر شخصی است و پارادیم علم در آن لحاظ نشده، خسارات جبران ناپذیری را به کشور وارد می سازد. مردم و کشور ما در طول سالیان گذشته صدمه های زیادی را از مسئولانی که توجه به مسائل علمی نمی کنند، خورده است.

آیا نمی شد مثل همه کشورهای پیشرفته دنیا، در ایران هم بدون کارِ کارشناسی حتی لب هم به سخن نگشود.

آیا نمی شد با استفاده از نظرات کارشناسان و یا یک نظرسنجی بهترین راه حل را برای موضوعی برگزید. شاید فرموده باشند که برای اجرای قانون که نظرسنجی نمی کنند. سخن بسیار منطقی است ولی در نظر داشته باشیم که دولت قبلی که آن هم برخاسته از اراده مردم بود همین قانون را یک طرفه تغییر داده بود. علیهذا با توجه به اینکه همه قوانین مصوب باید در تحکیم و استحکام خانواده باشد و دولت بدون در نظرگرفتن سازوکارهای لازم از قبیل سرویس ایاب و ذهاب، غذا، ترافیک و دهها مورد دیگر اقدام به اجرای آن نموده و با این کار اعضای خانواده بیش از ۱۲ ساعت از یکدیگر دور بوده و وقتی هم کنار هم هستند دیگر رمقی برای رسیدگی به مسائل درسی و تربیتی فرزندان باقی نمی ماند ، پیشنهاد این است کارگروهی از کارشناسان خبره را برای حل این مشکل که درآینده معضلات زیادی را به جامعه تحمیل خواهد کرد تشکیل داده و مشکل را با تدبیر حل فرمایند. 

در واقع هرچند مشخص است که دولت ها تاکنون حتی توان به بازدهی رساندن ساعت کاری کارمندان تا ساعت 14 را نیز نداشته اند و میزان بازدهی ادارات دولتی در قیاس با بسیاری از کشورها بسیار پایین است اما دولت اصرار دارد این ساعت کاری همچنان افزایش یابد و به ساعت 16 افزایش یابد که طبیعتاً چنین تصمیمی با نقدهایی در میان کارشناسان و همچنین قشر کارمند که خود بخشی از بدنه کارشناسی کشور را نیز تشکیل می‌دهد، همراه شده است.

نقد نخست برخی از مردم، هزینه‌های اقتصادی چنین طرحی است که در درجه اول متوجه مردم می‌شود چرا که بسیاری از مردم به واسطه تروم کمرشکن چند سال اخیر و افزایش اندک حقوق در برابر عدد تورم، با حقوق کارمندی توان اداره زندگی شان را ندارد و بخش قابل توجهی از کارمندان، از ظهر به تا شب به شغل دوم می پردازند و به باور برخی از مردم، عملاً بخشی از حوزه اشتغال کارمندان با اجرای این طرح به خطر می افتد و هیچ طرحی نیز برای پر کردن این خلاء وجود ندارد.

نقد دیگری که مردم مطرح می‌کنند، این است که در حالی که پیش از این کسری ساعتی کارمندان با مرخصی و نظایر آن پر می‌شد، دولت می‌بایست اعتبار مشخصی را برای تامین هزینه ساعت کاری کارمندان در نظر بگیرد و در واقع به زعم برخی کارشناسان، افزایش ساعت کاری ادارت تا ساعت 16، امکان تعطیلی غذاخوری ادارات و پرداخت ارقامی اندک ما به ازای غذا در فیش حقوقی (رویه ای که از سال 89 تاکنون برقرار شده بود) نیست و در واقع در سطح کشوری، هزینه کلان را وارد هزینه های جاری دستگاه‌های اجرایی خواهد نمود.

نقد برخی دیگر از کارمندان نسبت به رویه تازه، ترافیکی است که با تغییر ساعات ادارات به وجود می آید و ساعت 17 الی 20 هر روز شاهد ترافیکی بی سابقه در سطح شهر خواهیم بود که اتفاقاً یکی از دلایل اصلی همین تغییر ساعت بود و حال بدون توجه به این مسئله و در نظر گرفتن شیوه ای برای کاهش این ترافیک، قرار است همان رویه پیشین در دستور کار قرار گیرد و از این حیث کارمندان از این پس زودتر از ساعت 17 نمی توانند کلیدهایش را داخل در منازل بیاندازند.

همچنین یکی از نقدهایی که کارمندان زن در این باره مطرح کرده اند، مسئله نگهداری از کودکان است که از این پس به دشواری می گراید. در گذشته مشخصاً مدارس نوبت صبح (بخش اعظم مدارس کشور) ساعت 13 الی 14 تعطیل می‌شدند و با تعطیلی ساعت 14 ادارات دولتی همزمان یا حداکثر یک ساعت اختلاف داشت و به همین دلیل امکان مدیریت خانه برای بانوان کارمند فراهم بود و حتی ناهار کنار هم میل می‌شد اما در شرایط کنونی که کارمندان خانم نیز ساعت 16 محل کار را ترک و احتمالاً با ترافیک مورد اشاره، ساعت 17 و یا 18 (ساکنان کرج و...) می رسند که در فصل زمستانی مصادف با تاریکی هوا است، مدیریت خانواده و فرزندان معنایی خواهد داشت؟
منابع نوشته :تابناک/الف/

نظرات 2 + ارسال نظر
کارمند اداری پنج‌شنبه 24 بهمن 1392 ساعت 00:17

ما در کشور اسلامی که همه احکام خود را از پیامبر اکرم و ائمه اطهار میگیرد زندگی می کنیم و تاکید این بزرگواران بر تحکیم خانواده است در حالی که قوانین ما که باید نشأت گرفته از اقوال این بزرگواران باشد بنیان خانواده را در نظر می گیرد. در این بخشنامه تجدید نظر لازم است

کارمند چهارشنبه 23 بهمن 1392 ساعت 17:27

یکی از موارداصلی که باعث شد پنج شنبه ها تعطیل بشود تحکیم خانواده است .تا پدر ومادرها پیش فرزندانشان باشند ولی با این کار الان طرح برعکس جواب داد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد