باوی سلام

باوی سلام

اولین مجله فرهنگی ،اجتماعی شهرستان باوی
باوی سلام

باوی سلام

اولین مجله فرهنگی ،اجتماعی شهرستان باوی

10ربیع الاول -سالروز ازدواج پیامبر(ص) با حضرت خدیجه (س)

پیامبر(ص) 15 سال قبل از هجرت باحضرت خدبجه کبری (س) ازداوج نمودند.از اخبار شیعه  و روایات عامه معلوم می شود که حضرت خدیجه بنت خویلد بن اسد،در علم واطلاع به کتب آن زمان معروف بوده است .او از زنان قریش ،علاوه برکثرت اموال واملاک وتجارتی که داشتند،به عقل وکیاثت نیز مزیت داشت ودر آن زمان او را طاهره،مبارکه،سیده نسوان وملکه بطحاء میگفتند.او از کسانی بود که انتظار قدوم پیامبر (ص) را میکشید وهمیشه علایم نبوت آن حضرت را جویا می شد.افراد زیادی مانندعقبه بن ابی معیط وابن ابی شهاب که هریک چهارصد کنیز وغلام وخدمتکار داشتند ،وابوجهل وابوسفیان ودیگر بزرگان عرب آن روز به خاستگاری آن حضرت آمدند ولی آن حضرت قبول نکردند و سرانجام خود حضرت خدیجه (س) پیشنهاد ازدواج به پیامبر (ص) دادند واین ازدواج با آداب و مراسم خاصی انجام شد. 

هرچند در تعداد فرزندان حاصل از این ازدواج اختلاف نظر بسیار است اما می توان به قولی عنوان نمود که خداوند دو پسر به نام های قاسم که رسول خدا به نام وی «ابوالقاسم» کنیه گرفت وعبالله که طیب یا طاهر هم میگفتند(که یکی پیش از بعثت ودیگری اندکی بعد از آن درگذشتند) وچهار دختر به نام های ام کلثوم وزینب ورقیه وفاطمه (س) به آن دو بزگوار عنایت فرمود. 

در کرامت وبزگواری ایشان همین بس که آن حضرت مادر حضرت صدیقه طاهره (س) وجده حضرات معصومین علیهم السلام است. 

حضرت خدیجه (س) بیست وچهار سال ویک ماه با پیامبر (ص) زندگی کرد وتا آن حضرت زنده بودند پیامبر(ص) همسر دیگری اختیار نفرمودند وهمچنین حضرت خدیجه (س) تمام اموال خود را به پیامبر(ص) واگذار کرد. 

منابع ومواخذ 

1-فیض العالم :ص 211 .قواید النور :ج ربیع الاول،ص 67.منتخب التواریخ:ص 20. زاد المعاد :ص334.مصباح المتهجد:ص 732.بحارالانوار:ج 95 ص 357

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد