باوی سلام

باوی سلام

اولین مجله فرهنگی ،اجتماعی شهرستان باوی
باوی سلام

باوی سلام

اولین مجله فرهنگی ،اجتماعی شهرستان باوی

بصیرت سیاسی (ناتوی فرهنگی )-قسمت دوم

 در قسمت اول بحث   به اهمیت وضرورت مسئله ناتوی فرهنگی پرداختیم در ادامه به زیمنه های تغییر واهداف ناتوی فرهنگی وشیوهای به اسارت گرفتن ملت ها می پردازیم:

زمینه های ناتوی فرهنگی : 

زمینه های تغییر ناتوی فرهنگی و تغییر موضع از حمله به دفاع را می توان این چنین خلاصه کرد

 الف )کار آمدی اسلام در تقابل با سیاستهای غرب   

ب)تناقضات و ناکارآمدی لیبرال دموکراسی : دموکراسی غرب را گرفتار پارادوکسی جدی در مناطق مختلف جهان به ویژه جهان اسلام کرده است .  

با توجه به این زمینه ها ، غرب با تشکیل ناتوی فرهنگی به مبارزه جدی با فرهنگ ها ی مغایر با فرهنگ آمریکایی و غربی پرداخنه اند که برای موفقیت خود از نمام ابزار های رسانه ای ،ماهواره ای و تبلیغی و ... استفاده می کنند . تا با مدل اندلسی - که بدترین مدل مهندسی فرهنگی برای جهان اسلام است -مبانی و ارزشها را سست کنند .  

اهداف ناتوی فرهنگی :

 

با توجه به آنچه بیان شد اهداف ناتوی فرهنگی را در موارد زیر می توان ذکر کرد : 

1- نابودی هویت ملی جوامعه بشری : با تخریب باورهای ملی و دینی و زیر سوال بردن ارزش های معنوی این هدف را دنبال می کنند . 

 2- بدست گرفتن سر رشته تحولات سیاسی ،اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی کشورهای هدف : با تیره و تار نشان دادن چهره این نظام ها ،این اهداف را پیگیری می کنند .  

3- مجبور کردن ملتها به پذیرش فرهنگ مبتذل دول استعماری تا هویت جهانی را بر پایه اندیشه سکولار شکل دهند . غرب برای مقابله با اردوگاه کمونیسم ،امپریالیسم لیبرال ،جنگ سرد و پیمان شکنی ناتو را را تدارک دید و برای مقابله با موج بیداری در جهان اسلام در پی تشکیل 0ناتوی فرهنگی 0 است تا با استفاده از این انسجام امکانات فرهنگی مانع بیداری ملتها گردد و بدین وسیله سر رشته امور را بدست گیرد .  

4- سازماندهی و حفظ انسجام تمدن غربی : آمریکا با تجمیع ظرفیتهای فرهنگی ، تلاش می کند غرب را با خود به صورت یکپارچه متحد نگه دارد و از واگرایی اروپا ، ژاپن و کشورهای طرفدار غرب در منطقه جلوگیری کند . به عبارت دیگر تمامی فرهنگها به صورت سلسله مراتبی در زیر مجموعه ای از فرهنگ غرب قرار بگیرند . 

 5- جلوگیری از ایجاد تمدن اسلامی : با ایجاد چند دستگی ، تقابل و تضارب و در نهایت جنگ بین قوای اسلامی به جای ایده انگلیسی *تفرقه بیانداز و حکومت کن *را به طور جدی دنبال می کنند .  

شیوه ها : 

شیوه هایی که در ناتوی فرهنگی برای اسارت ملتها به کار گرفته می شود ،بسار متنوع و وگوناگون است . شیوه هایی که برای بمباران عقبه ملتها - یعنی فرهنگی - به کار گرفته می شود عبارتند از : 

 1-اشاعه و توسعه وسایل الکترونیکی و ارتباط جمعی : یعنی بخدمت گرفتن رسانه ها که مرزهای خصوصی مردم نادیده گرفته می شود . 2 

- تبلیغ فرهنگ غرب به عنوان ابر فرهنگ : با ارائه معیارهای ابرفرهنگ از قبیل رفاه مادی ، مصرف گرایی ، بهره جویی و لذت بردن بی حد و لجام گسیخته در زندگی بمنظور یکپارچه سازی فرهنگی و همگون سازی ایدئولوژیک در میان جوامع مختلف دنبال می کنند . 

 3 - تحقیر ملتها : استعمار قدیم ملتها را به نژاد فرهنگ آفرین (اروپایی ها) ،فرهنگ آموز (آسیایی ها ) و مخرب فرهنگ (آفریقایی ها ) تقسیم می کردند ، اما امروز ه به ملتهای با فرهنگ عقب مانده و ماتهای دارای ابر فرهنگ دسته بندی می کنند . 

 4- اشاعه افکار مخرب : در این جنگ نامرئی به جای تانکها و موشکها افکار مخرب در قالب ه و بسته های رنگین و بسیار جذاب ارائه می شود و مغزهای بی سزپناه کشور های در حال توسعه هدف قرار می گیرند . 

 5- استفاده از تمامی ساز و کارهای علمی مانند کرسی های علمی ؛مجامع بین المللی ، نغییر گروههای مرجع اجتماعی با چهره سازی ها و معرفی آنات بعنوان نماد یک فرد پیشرفته . 

6- تضعیف ایمان مردم و جدایی جوانان از اعتقادات دینی .بحث ادامه دارد  

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد