باوی سلام

باوی سلام

اولین مجله فرهنگی ،اجتماعی شهرستان باوی
باوی سلام

باوی سلام

اولین مجله فرهنگی ،اجتماعی شهرستان باوی

خوزستان آب اضافی برای انتقال به دیگر استان‌ها ندارد


بر اساس قوانین بین‌المللی و بحث آب، اگر استانی مازاد آب شرب داشته باشد می‌تواند به سایر مناطق انتقال دهد ولی استان خوزستان این مازاد را ندارد که وزارت نیرو و یا دولت بخواهد با هدف آب‌رسانی به استان‌های دیگر آن هم جهت مصارف کشاورزی لوله‌کشی کند. استان خوزستان فاقد مازاد آب است، معلوم نیست برنامه دولت، بر چه مبنایی انجام می‌شود.

 سایت رسمی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اوایل خرداد ماه خبری را روی خروجی خود قرار داده است که نکاتی قابل تامل در آن می توان یافت به گفته این سایت، قرار است بخشی از آب کارون برای مصارف شرب و کشاورزی به برخی از استانها از جمله اصفهان یزد، و کرمان انتقال یابد.

به گزارش بروال به نقل از تابناک، علی اصغر قانع معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور در سفری که به استان کرمان داشته در این باره گفته است: شرایط حاکم بر آب استان به لحاظ محدودیتها و همچنین عدم وجود منابع آب سطحی به گونه ای است که قطعاً در آینده با چالش آب شرب و صنعت مواجه خواهیم بود.

 

قانع در رابطه با طرح های تامین آب استان گفت: تا کنون نتوانستیم برای آب استان در دراز مدت برنامه ریزی کنیم و همه اقداماتی که تاکنون انجام شده اضطراری و میان مدت بوده است و مقامات استان اعم از استاندار، نمایندگان و مسئولین باید با همکاری هم ،کاری کنند که مردم استان برای افق ۲۵ تا ۳۰ ساله دغدغه آب شرب نداشته باشند و همه باید با همفکری این مهم را به انجام برسانند.

 معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور با اشاره با طرح های صفا رود و بهشت آباد گفت: باید در طرح بلند مدت انتقال آب از صفا رود به کرمان بازنگری داشته باشیم و با مدیریت در بخش استان به این طرح سرعت داده شود همچنین از همه ظرفیتها استفاده شود و با طرح بهشت آباد و با تمهیداتی که اندیشیده می شود و منابعی که تخصیص داده می شود تامین آب در دراز مدت در کل استان فراهم شود.

اما نمایندگان این استان با این کار مخالف هستند و هزینه های انتقال آب از سرچشمه های کارون به این استانها را نه تنها به صرفه نمی دانند بلکه بر این اعتقاد هستند که خوزستان آب اضافی برای انتقال ندارد، این نمایندگان اعتقاد داند که بنابر قانون اگر آب مازاد وجود داشته باشد قابل انتقال است و اگر نبود آب موجود باید در خود استان مصرف شود

 

نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی با اشاره به طرح دولت برای انتقال آب کارون گفت: خوزستان آب مازاد ندارد که بتواند با هدف آبرسانی به استان‌های دیگر برای مصارف کشاورزی، لوله‌کشی داشته باشد.

ناصر صالحی‌نسب اظهار کرد: بر اساس قوانین بین‌المللی و بحث آب، اگر استانی مازاد آب شرب داشته باشد می‌تواند به سایر مناطق انتقال دهد ولی استان خوزستان این مازاد را ندارد که وزارت نیرو و یا دولت بخواهد با هدف آب‌رسانی به استان‌های دیگر آن هم جهت مصارف کشاورزی لوله‌کشی کند.

وی، ضمن اعلام مخالفت‌های مردمی با انتقال آب کارون به استان‌های دیگر، افزود: در شرایطی که استان خوزستان فاقد مازاد آب است، معلوم نیست برنامه دولت، بر چه مبنایی انجام می‌شود

به گفته نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی ، در خوزستان 10 تا 15 درصد آب شرب وجود دارد و علاوه بر دولت، مجلس هم تصویب کرد که در صورت مازاد بودن این آب، انتقال آن صورت گیرد.

وی در خصوص طرح چندگانه رودخانه کارون تصریح کرد: طرح‌های اجرایی بر رودخانه کارون به نام‌های، گلرنگ1، گلرنگ2 و بهشت آباد هستند که طی چند سال اجرا شدند.

عباس پاپی زاده پالنگان با انتقاد از سوءمدیریت در کشاورزی گفت: متاسفانه الگوی کشت درست تعریف نشده است. در خوزستان زمین کشت به  وفور ومتاسفانه الگوی کشت درست تعریف نشده است. در خوزستان زمین کشت به وفور داریم، منطقه جلگه ای و آب هم داریم اما الگوی کشت در این استان همه به درستی رعایت نشده است، زیرا آب را با تحمل هزینه های گزاف به استانهای دیگر هدایت می کنند که مثلا آنجا کشاورزی بشود

 

وی با یادآوری اینکه اکنون قرار شده برای انتقال آب 65 کیلومتر تونل در عمق 300 متری زمین احداث شود و چندین هزار میلیارد تومان برای انتقال آب هزینه کنند گفت: حرف بر سر این است که می توانند یک دهم این را هزینه کنند و ده برابر بیشتر در استان خوزستان بهره برداری کشاورزی داشته باشیم

نماینده دزفول با انتقاد از اینکه به زور می خواهیم آب را به منطقه دیگر منتقل کنیم گفت: در قالب سیاستهای غلط میخواهیم آب را منتقل کنیم و آب را گران به کشاورز بفروشیم و سپس بگوییم که محصولی ارزان تولید کند

وی این روش را به زیان منافع ملی، یک کار غیر کارشناسی و البته ناپایدار دانست و گفت: با این رفتار علاوه بر اینکه آب رودخانه ها را از مسیر طبیعی خارج می کنیم، اکوسیستم را بر هم می زنیم و طبیعت را به نابودی می کشیم، هزینه هایی که بر دوش مردم وارد می شود نیز سنگین خواهد بود.

پاپی زاده با طرح این پرسش که بحث بر سر این است که آیا با انتقال آب موافق هستیم و آیا این کار در واقع درست است گفت: پاسخ این است که آب فقط باید در یک شرایط بحرانی منتقل شود و آن هم نه در مورد صنعت و کشاورزی بلکه فقط برای آب شرب منتقل شود.

وی ادامه داد: این چه کار غیر کارشناسی است که انتقال آب برای استانهایی صورت میگیرد که زیرساخت کشاورزی ندارند؟ توسعه کشاورزی چرا در  استانهای کم آب صورت می گیرد و مردم آن با مشکل کم آبی رو به رو هستند؟ چرا صادرات خیار در استان یزد صورت میگیرد؟ استانی که مردم آن آب خوردن ندارند اما خیار صادر می کند؟!

عضو کمیسیون کشاورزی با تاکید بر اینکه سوال این است که آیا آب شرب مردم در اولویت است یا باید به فکر تامین آب کشاورزی باشیم؟ گفت: اکنون با سیاستهای غلط، محصولات آب بر کشت می شود. اکنون هندوانه در جیرفت کشت می شود، آیا آقایان نمی دانند که عمق چاههای آب در جیرفت باید بالاتر از 300 متر باشد و این یعنی سفره های آب زیر زمینی در حال خشک شدن است و به بحران رسیده است؟ 

 

پاپی زاده تاکید کرد: اگر کشت هندوانه در جیرفت ادامه پیدا کند، این قسمت از کشور در آینده نزدیک باید با کشاورزی خداحافظی کند

 

مرجع:تابناک

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد